گزارش و تحلیل

زعفران به جای تریاک: ایران آماده است کابل و اپوزیسیون را آشتی دهد

© REUTERS / ParwizАфганский полицейский во время операции по уничтожения маков в провинции Джелалабад
Афганский полицейский во время операции по уничтожения маков в провинции Джелалабад - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران آماده است به روند صلح در افغانستان کمک کند. چنین بود موضع تهران در رایزنی مسکو در باره حل و فصل موقعیت در افغانستان که 14 آوریل در مسکو برگزار شد و در آن وزیران امور خارجه، فرستادگان ویژه و مقام های ارشد 11 کشور از جمله ایران، هند، پاکستان، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت کردند

ابراهیم رحیم پور معاون وزیر خارجه ایران در امور آسیا و اقیانوسیه طی سخنانی در جلسه مسکو اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با دولت افغانستان برای برقراری صلح و حل مشکلات داخلی و منطقه ای از جمله قاچاق مواد مخدر و امور امنیتی همکاری کند».

آقای ابراهیم رحیم پور در نشست مسکو اظهار داشت که وضعیت مربوط به مسایل امنیت در افغانستان چندان خوب نیست و به افزایش مساعی در مبارزه با گروه‌های افراطی تروریستی در افغانستان و برپایی مشورت های منظم برای تحکیم صلح و تأمین شرایط برای بازگشت اپوزیسیون به همزیستی مسالمت آمیز فرا خواند.

آقای ابراهیم رحیم پور در توضیح گفت:

«ما در ایران مشوق این هستیم که طالبان و دیگر گروه‌های اپوزیسیون در این کشور با دولت افغانستان مذاکره کنند و اگر در مقطعی دولت افغانستان با این موضوع موافقت کند دعوت از آن‌ها برای حضور در جلسه صلح مقدور خواهد بود».

گفتنی است که موضع ایران در این زمینه از بسیاری لحاظ به برخورد رئیس جمهور روسیه نزدیک است. نماینده آن گفته است: باید با همه نیرو های افغانی علاقمند به دستیابی به تفاهم ملی از جمله با طالبان مناسبات برقرار کرد.

این سؤال پیش می‌آید که این حرکت تا چه اندازه در شرایط کنونی در افغانستان میسر است و ایران در زمینه حوادث جاری در آنجا چه کمک‌هایی می‌تواند به آن برساند؟ پیرمحمد ملازحی، کارشناس ارشد ایرانی مطالعات منطقه ای مربوط به مسایل افغانستان، پاکستان و هند در پاسخ به این سؤال اسپوتنیک چنین گفت:

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала