گزارش و تحلیل

سوخت گیری ربات ها

© Sputnik / Vera Kostamoایستگاه شارژ برق در بستر اقیانوس جهانی
ایستگاه شارژ برق در بستر  اقیانوس جهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پمپ بنزین ویژه بر بستر دریا ایجاد می شود.

به گزارش  « اسپوتنیک» به نقل از  موسسه  پژو هش های آینده دار، ربات های زیر آبی روسیه  که در قطب کار می کنند  می توانند  در ایستگاه شارژ برق زیر آبی بر بستر دریا سوختگیری کنند.  قرار است اولین  ایستگاه از این نوع در  سال 2020 میلادی راه اندازی شود.  در آینده بر بستر دریا  شبکه  ایستگاه های شارژ برق ایجاد خواهد شد که بصورت مجتمع انرژتیک با  رآکتور اتمی  خواهد بود. سرویس دهی این ایستگاه ها به زیر دریایی کوچک ویژه ای محول خواهد شد.

ایستگاه شارژ برق توسط دفتر طراحی  فناوری دریایی  « روبین»  (که بخشی از  اتحادیه  کشتی سازی روسیه است) همراه  بنیاد پژوهش های آینده دار ساخته شده  است.   مدل  زیر آبی اتمی اتوماتیک — یکی از عناصر  سیستم جهانی  کار در بستر  اقیانوس جهانی است.

ایستگاه باید برق تعداد زیادی از ربات های زیر آبی را  تأمین کند که به استخراج مواد معدنی  در زیر آب مشغولند و  بر  کارخانه های زیر آبی  استخراج نفت و گاز  نظارت کرده و وظایف نظامی را اجرا می کنند. از طرح « روبین»  می توان  در سیستم جهانی  کنترل  وضعیت زیر آبی « هارمونی» استفاده کرد که نظامیان بر  بستر دریای قطبی  بنا کردند.

ویکتور لیتوِنِنکو  رهبر پروژه های  گروه  تحقیقات فیزیک —  فنی بنیاد تحقیقات آینده دار  در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک» گفت: «  هم اکنون  مجتمع  انرژتیک زیر آبی  ما بر طبق موازین امنیت هسته ای آژانس انرژی اتمی گواهی کار دریافت کرده است  و در مرکز  علمی « کریلوف» آزمایش  می شود. اولین سری  نیروگاه های اتمی زیر آبی  در چارچوب  برنامه فدرال  رشد و توسعه  قطب تا سال 2020 میلادی  ساخته می شوند».

سیستم اتوماتیک  انرژتیک  که سازه مشترک بنیاد تحقیقات آینده دار و  شرکت « روبین» است  از نظر ظاهر  شبیه  زیردریایی  اتمی است.  اما بر خلاف زیر دریایی  نمی تواند  بطور مستقل شناوری کند و بدون سرنشین است.

 داخل این مجتمع به چند بخش تقسیم شده است.  در یکی از آن ها رآکتور اتمی  به قدرت 24  مگاوات قرار دارد  و در بخش دیگر —  توربین ژنراتور برق. بخشی به تجهیزات  برق و سیستم  زیردریایی  و باتری  و بخش جداگانه ای با سیستم هدایت نیروگاه  و ارسال اطلاعات  به سطح آب  اختصاص داده شده است.

 به گزارش « اسپوتنیک» ، یوگنی  تاروپوف طراح ارشد « روبین» گفت که این سیستم می تواند  30 سال بطور اتوماتیک کار کند.  مدت زمان کار  بی وقفه بدون  دخالت انسان — 8 هزار ساعت است.

 با کمک  قایق ویژه قابل هدایت،  مدول و دیگر تجهیزات برای  ساخت زیر بنا  توسط کارگران  به بستر دریا رسانده می شود. زیردریایی  دیگری  به درازای  بیش از 18 متر  در انجام این وظایف مورد استفاده قرار می گیرد  که می تواند تا عمق 400 متر در آب فرو رود.  به گفته یوگنی  تاروپوف در فاصله بین دو بدنه آن،  مدول  انرژتیک  و یا دیگر تجهیزات فنی  به عمق آب  منتقل می شوند که برای ساخت نیروگاه برق  لازم خواهند شد.

پروفسور  وادیم کازولین  در صحبت با « ایزوستیا»  توضیح داد که  آژانس  تحقیقات آینده دار  پنتاگن در آمریکا  با عنوان مخفف « دارپا»  همراه تعدادی از شرکت های خصوصی  برنامه «  پوسیدون» را اجرا می کند.  به گفته پروفسور  برای طراحی آن، هر سال  حدود 70 میلیارد دلار خرج می شود که چیزی شبیه سیستم زیر آبی  ناوبری « جی. پی. اس» است.  این سیستم امکان ناوبری — جهت گیری  را برای پهپاد ها  در زیر آب فراهم کرده و به تبادل اطلاعات می پردازد.

انتظار می رود  که آزمایش آن در سال 2018 میلادی آغاز شود. در  روسیه  مخارج  ساخت سیستم مشابه زیر آبی فاش نشده است، اما  به گفته یوگنی  تاروپوف  مخارج این سیستم  برای روسیه چیزی حدود  یک میلیارد روبل خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала