گزارش و تحلیل

خاویار سیاه روسیه و ژاپن

© Fotolia / Martine Wagnerخاویار سیاه
خاویار سیاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دو خاویار در بازار جهانی درگیر شدند.

هر وقت صحبتی از خاویار سیاه می شود  همه روسیه را به یاد می آورند ، هر چند در بازار می توان خاویار سیاه از ایران، عربستان سعودی  و دیگر کشورها را خریداری کرد.  چندی پیش ژاپن نیز به ردیف کشورهای سنتی تولید کننده خاویار پیوست: از 8 ماه مارس سال جاری،  خاویار سیاه  از « میادزاکی» ژاپن به هنگ کنگ صادر شد.

خبرنگار « اسپوتنیک»  با آقای ساکاموتو  موتوو رئیس شرکت سهامی « خاویار ژاپن»  به گفتگو نشست  که به  فراوری و صادرات خاویار سیاه از ژاپن اشتغال دارد.

به گفته ساکاموتو  موتوو  اولین ماهی های خاویار در سال 1983 میلادی از  اتحاد شوروی   به ژاپن منتقل شدند.  در آن زمان  کنوانسیون ماهیگیری بین اتحاد شوروی و ژاپن وجود داشت،  از جمله  ماده ای در باره  تکنولوژی توسعه و تکامل تکثیر ماهی  و آبزیان  دریایی و آب شیرین. ژاپن  که اطلاعات کافی  در باره  روش های پرورش ماهی خاویار را دریافت نکرده بود  مجبور شد  بطور مستقل  به پرورش این نوع  ماهی بپردازد. سالهای طولانی صرف  تحقیقات شد  تا اینکه در سال 2004 میلادی  در ژاپن  اولین نسل ماهی های خاویار  پرورش یافت.  انتخاب  خوراک ماهی  مناسب برای  این نوع ماهی و فناوری  باروری تخم ها نیز مدت زیادی وقت برد.  بالاخره  در سال 2013 میلادی  خاویار ژاپنی  تحت عنوان «  خاویار سیاه  میادزاکی 1983»  وارد بازار شد.  ساکاموتو موتوو  رئیس شرکت سهامی  « خاویار ژاپن»  متذکر شد: «  ما پرورش ماهی خاویار  از نژاد ماهی خاویار روسی را یاد گرفتیم اما به دلیل تفاوت در محیط پرورش  آن ها در روسیه  و میادزاکی  مجبور شدیم از صفر  مراحل ایجاد شرایط برای  پرورش مصنوعی  ماهی خاویار در ژاپن را پشت سر بگذاریم».

انگشتان  ماهر کارگران  کارخانه پرورش ماهی  میادزاکی  با کمک موچین تمام ذرات ناخالص را از تخم ماهی جدا می کند.  و برای خوشمزه کردن خاویار کمی سنگ نمک به آن اضافه می کنند.  خاویار سیاه  درخشان و پاک میادزاکی هم خوشمزه است و هم ظاهر خوبی دارد.  البته اسیدهای آمینه موجود در ناخالصی ها مزه  خاویار را  محسوس تر و منحصربفرد می کند. اما بهرحال این بستگی به سلیقه هر شخصی دارد که مایل به خوردن آن است.

کارخانه های ماهیگیری در میادزاکی تصمیم گرفتند با هم متحد بشوند و محصول خود را تحت یک مارک  به بازار عرضه کنند.  به این ترتیب آن ها توانستند  تولید خاویار را  برای تأمین تقاضای رو به افزایش  بیشتر کنند و کیفیت آن را حفظ کنند.  دولت میادزاکی از  صنعت پرورش ماهی آنجا همه جور حمایت می کند.  در زمان دیدار ماه دسامبر  روسای کشورهای  روسیه و ژاپن  در یکی از ضیافت های شام،  ولادیمیر پوتین خاویار سیاه ژاپنی را در مقابل خود دید. با یادآوری ماجرای  تولید خاویار گفت،  صنعت پرورش ماهی ژاپن از زمانی که اولین ماهی خاویار از روسیه به ژاپن داده شد پیشرفت خوبی  داشته  است. هیچکس نمی داند آیا وی در عمق روحش از دادن چنین هدیه  سخاوتمندانه ای  متآسف شده است یا خیر؟

خاویار سیاه ژاپن سفر خود در جهان را از هنگ کنگ  شروع کرد  و بعد نوبت کشورهای آسیای جنوبی، اروپا و آمریکا خواهد رسید… ساکاموتو  موتوو رئیس شرکت سهامی « خاویار ژاپن»  در پایان گفت: « خاویار سیاه روسیه  مستقیما در  محل پرورش آن آماده می شود و در ژاپن بشکل متفاوتی این روند جریان دارد. می توان گفت خاویار سیاه ژاپن  خودویژه است. ما گام به گام  بسوی پرورش این خاویار پیش رفتیم که می تواند به یکی از غذاهای  دوست داشتنی ژاپنی ها تبدیل شود. اگر خاویار ژاپنی در دیگر کشورها  مورد ارزیابی عالی قرار بگیرد، خوشحال خواهیم شد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала