ژنرال سابق سوریه از ذخایر چند صد تنی مواد شیمیایی گفت

© Sputnik / Iliya Pitalevژنرال سابق سوریه از ذخایر چند صد تنی مواد شیمیایی گفت
ژنرال سابق سوریه از ذخایر چند صد تنی مواد شیمیایی گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه انگليسى تلگراف مى نويسد كه يكى از ژنرال هاى سوريه كه بيش از سه سال پيش از اين كشور خارج شده و ديگر باز نگشته است ادعا مى كند كه دولت سوريه صدها تن ماده شيميايى در اختيار دارد كه از سازمان بازدارندگى از به كارگيرى جنگ افزارهاى شيميايى مخفى نگه داشته است.

درعين حال وى هيچگونه مدركى براى ادعاى خود ارائه نداده است.
وزارت امور خارجه روسيه پيشتر اعلام كرده بود كه ادعاى كشورهاى غربى مبنى بر اينكه دولت سوريه داراى سلاح شيميايى است بى اساس است.
به گفته اين روزنامه انگليسى اين ژنرال سورى تا سال ٢٠١٣ فرمانده بخش پنجم ارتش سوريه كه مديرت بر سلاح هاى شيميايى را برعهده داشت بود. در مارس ٢٠١٣ او كشور را ترك كرد اما ارتباط با أشخاص و چهره هاى رسمى كشور را حفظ كرد.
به گفته اين ژنرال ذخاير شيميايى سوريه شامل صدها تن ماده سارين، بمب ها و كلاهك هاى شيميايى است كه در كوه هاى نزديك شهر حمص و پناهگاه هاى شهر ساحلى جبله در طرطوس مخفى شده اند.
دمشق در جريان توافق نامه اى در سال ٢٠١٣ مبنى بر از بين بردن سلاح شيميايى خود بيش از ١٣٠٠ تن مواد شيميايى مورد استفاده در سلاح هاى شيميايى و بيش از ١٢٠٠ تن مهمات خود را از كشور خارج كرد.
سازمان بازدارندگى از به كارگيرى جنگ افزارهاى شيميايىدر ژانويه ٢٠١٦ اعلام كرد كه سوريه به طور كامل از سلاح و مواد شيميايى پاك شده است و اين سازمان به خاطر خلع سلاح شيميايى سوريه در سال ٢٠١٣ برنده جايزه نوبل صلح شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала