گزارش و تحلیل

پرداخت بدهی اتحاد شوروی

© Sputnik / Yuriy Prostyakovبدهی اتحاد شوروی
بدهی اتحاد شوروی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرداخت بدهی اتحاد شوروی برای اقتصاد روسیه مفید است.

 به گزارش « اسپوتنیک» با استناد به گفته  سرگی استورچاک  معاون وزیر  مالی روسیه، فدراسیون روسیه  با کشور بوسنی و هرزگوین  موافقتنامه پرداخت آخرین  بدهی اتحاد شوروی سابق را  به امضا رساند.

به گفته وی، بوسنی و هرزگوین  کشور واحدی از آن وام دهندگان  اتحاد شوروی سابق باقی مانده است  که بدهی شوروی  به آن کشور پرداخت نشده بود.  روسیه  طی ساله های 2016-2011  میلادی بدهی شوروی به باقی  جمهوری های یوگسلاوی سابق (  کورواتی، سربستان،  مونته نگرو، اسلووانی و  مقدونیه) را پرداخت کرده بود.

استورچاک  توضیح داد که موافقتنامه، محاسبه  بدهی به دلار مطابق با نرخ روز  که در مموراندوم  17 سپتامبر سال 2003 میلادی قید شده بود  را در نظر می گیرد.  بدین ترتیب، روسیه باید  125 میلیون و 200 هزار دلار را طی 45 روز پرداخت کند.

دمیتری ژوراولِف کارشناس سیاسی و مدیر عامل  موسسه مسائل منطقه ای در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص توضیح داد: اتحاد شوروی از یوگسلاوی  قرض گرفته بود و بعد این بدهی در زمان « جدایی»، بین  جمهوری های یوگسلاوی سابق تقسیم شد. بدهی اتحاد شوروی   در رابطه با قیمت کالاهایی بود که از این کشور وارد بازار شوروی می شد. کالاهای یوگسلاوی بیش از کالاهای دیگر کشورهای سوسیالیستی وارد شوروی می شد: کفش  یوگسلاوی،  مبلمان  و پوشاک ، هرچند  اتحاد شوروی زیاد پوشاک نمی خرید».

 پرداخت بدهی اتحاد شوروی  برای روسیه سود آور است.

—  پرداخت این بدهی ها هیچگونه تأثیر مستقیمی بر  اقتصاد روسیه ندارد  زیرا رقمی ناچیز است.  اما بطور مستقیم تأثیر مثبتی خواهد داشت ، زیرا اقتصاد بدون بدهی برای سرمایه گذاران جذاب تر  است تا اقتصاد دارای بدهی حتی اگر این بدهی ناچیز باشد».

به گفته کارشناس روسیه، پرداخت بدهی برای  جمهوری های یوگسلاوی سابق مهم است.

—  همکاری ما  با  کشورهای یوگسلاوی سابق خوب است.  روس ها  هم به صربستان مسافرت می کنند  و هم به کورواتی. مناسبات ما حتی بدون پرداخت این بدهی در سطح خوبی باقی می ماند.  اما نکته دیگر آن است که « اخلاف» یوگسلاوی که زندگی سختی دارند، به این پول  نیاز دارند و پرداخت بدهی شوروی برای آنها اهمیت زیادی دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала