گزارش و تحلیل

سامانه پدافند اس-400 ، دژبان حریم هند

© Sputnik / Sergei MalgavkoЗенитный ракетный комплекс С-400 "Триумф" полка противовоздушной обороны в Феодосии
Зенитный ракетный комплекс С-400 Триумф полка противовоздушной обороны в Феодосии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هند علاقمند به خرید پدافند هوایی روسی اس-400 بوده و در حال حاضرنمایندگان دو کشور پشت میز مذاکرات این معامله می باشند.

قرارداد خرید پنج سامانه باید تا آخر سال 2017 یا در نیمه سال 2018 منعقد شود. مبلق عمومی قرارداد در حدود 450 میلیون دلار است. وزارت دفاع هند خرید اس-400 را در ماه دسامبر 2015 تصویب نموده بود اما تمایل طرف هند برای خرید سامانه روسی چندی پیش جنبه عملی یافته است.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 تریومف - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف"
امروزه کنترل حریم فضایی و زمینی، شرط مهم حیاتی برای بقای هر کشوری که می خواهد استقلال و تمامیت عرضی خود را حفظ کند می باشد. تاریخ و سابقه جنگهای معاصر حاکی از آن است که صاحب فضا، برنده جنگ است. هند در وضع پیچیده راهبردی واقع است. از یک طرف هند هم مرز با پاکستان، کشوری که از زمان تأسیسش در سال 1947 روابط متشنج تا خصمانه علنی با هند دارد و صابقه سه جنگ بزرگ بین طرفین، از جمله درگیری اخیر موسوم به مناقشه "کارگیل" سال 1999 ، زمانی که دو کشور صاحب اسلحه هسته ای روبروی یک دیگر قرار گرفتند، از یاد نمی رود. کشمیر، مناقشه دیگر است که هر دو طرف ادعای حق آن عراضی را دارند و اوضاع آنجا هم در این اخیر متشنج شده و پیشبینی آینده غیر ممکن است. از طرف دیگر همسایه هند، کشور چین است که همچنین ادعاهای عرضی دارد و دو بار با هند درگیر بوده است. امروز هند و چین به عنوان قدرت مسلط در آسیا در حال رقابت هستند و این رقابت هم می تواند بالفعل به مناقشه ای منجر شود. به عبارت دیگر، اگر امروز افکار عمومی دنیا بیشتر به خاور میانه متوجه است که در جنگ می سوزد، در آسیای جنوبی، علی رقم آرامش ظاهری منطقه مذکور، اختلافات جدی همچنین موجود است و به خاطر آن هند مایل به تنظیم نیروهای مسلح خود در سطح عالی تجهیزات فنی است. چنانچه ضرب المثل در میان مردم رایج است، "صلح می خواهی، خودت را بجنگ آماده کن". پس توجه هندوها به پدافند هوایی روسی توجیح پذیر است.
Зенитно-ракетные комплексы Триумф С-400 на аэродроме города Пушкина - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کارشناس نظامی: یک اس – 400 روسی به جای چهار پاتریوت آمریکایی
روسیه ثابت کرده است که تولید کننده بهترین سامانه های پدافند هوایی در جهان است. مثلا، شهرت جهانی را سامانه روسی اس-300 که تحویل آن به ایران ظرفیت پدافند هوایی این کشور به شکل چشم گیر ارتقاء یافته و مواضع ایران در منطقه تقویت شده است. سامانه اس-400 ، مرحله بعدی توسعه اس-300 می باشد که سامانه پدافند هوایی تکمیلی نصل جدید است. سامانه فوق قادر است تمام وسایل موجود هوافضا را از جمله هواپیما، موشکهای بالیستیک، پارازیت های فنی در برد 400 کیلومتر رهگیر کرده از بین ببرد. سامانه با موشکهای محتلف مجهز شده که وزن پرتاب و برد راه اندازی گوناگون بوده و امکان پدافند رده بندی مانند فراهم می سازد. سامانه اس-400 قادر است همزمان 8 موشک پرتاب کند. تمام اجزا سامانه در شاسی چرخدار که عبور بالایی دارد نصب شده و می توانند توسط هوا، زمین یا راه آهن انتقال شود.
سامانه روسی اس-400 با سیستم پدافند هوایی هند از جمله با موشکهای برد متوسط "آکاش" ساخت این کشور هماهنگ دارد. در ضمن، تولید اس-400 در هند هم امکان پذیر است اگر طرفین به توافق برسند.
دو سامانه اس-400 در مرز با چین مستقر خواهد شد و سه سامانه دیگر در مرز با پاکستان به کار انداخته می شود.البته، نصب و استقرار پنچ سامانه برای امنیت حریم کشور کافی نیست ولی قدم قابل توجه در بخش تقویت امنیت ملی و اشاره واضح به همسایه ها است که هند آماده است از خاک و منافع ملی خود در دنیای ناآرام امروز دفاع کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала