گزارش و تحلیل

پناهجویان سوری در ترکیه

© Sputnik / Valeriy Melnikovپناهجویان سوریه در ازمیر
پناهجویان سوریه در ازمیر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پناهجویان سوریه در ترکیه از صفر زندگی خود را شروع می کنند.

خبرنگاران «اسپوتنیک»  به تعریف در باره  پناهجویان  سوریه در « ازمیر» ترکیه ادامه می دهد.

خبرنگاران « اسپوتنیک» پس از « کاپیلار» راهی  محله « کادیفکال» (Kadifekale) شدندکه قدیمی ترین محله « ازمیر» است و بخش اعظم پناهجویان سوریه در انجا زندگی می کنند.  بعضی از خانه ها  به دلیل خطر  ریزش تخلیه شده بودند و بعضی از خانه ها را برای ساخت خانه های جدید بتدریج خراب می کنند.  ما دیدیم که پناهجویان سوریه را در این خانه ها جا می دهند.  ساکنان این محله وقتی فهمیدند ما خبرنگار هستند  با ما درددل کردند: «  مقامات ترکیه  با غرور اعلام می کنند که ترکیه  3 میلیون سوری را پناه داده است. خودتان ببینید در چه شرایطی  مردم زندگی می کنند.  آیا این را می توان مهماننوازی نامید؟ ما واقعا دلمان برای این مردم می سوزد».

اگر جنگ تمام شود، همین امروز به سوریه برمی گردم».

 خبرنگاران « اسپوتنیک» در « کادیفکال» با هیشمان ابو احمد 55 ساله  به گفتگو نشست که از « کوبانی» به « ازمیر آمده بود. « نمی خواستم سوریه را ترک کنم، اما جنگ ما را مجبور به ترک  آنجا کرد. عرب، ترک و کرد — ما همه مسلمان و آدم هستیم. از وطن رنجدیده ما چه می خواهند؟  اگر جنگ  تمام شود، همین امروز  به سوریه برخواهم گشت».

 با خانواده هاشم از « حلب»  که در « کادیفکال»  زندگی می کنند  ما در باره شرایط زندگی در  ترکیه و انتظار آنها از آینده صحبت کردیم. سمیح ال هاشم (Semih El Haşim) 22 ساله  تعریف کرد که چندی پیش به نزد عموی خود به ازمیر آمد که زودتر در اینجا ساکن شده بود.  سمیح بطور کلی از زندگی در ترکیه راضی است، به عنوان گارسن کار می کند  و دارد زبان ترکی یاد می گیرد. سمیح گفت که می خواهد به اروپا برود اما بطور قانونی: « چند تا از دوستانمان که به آلمان رفتند، تعریف  کردند که شرایط زندگی در آنجا بهتر از ترکیه است.  اما من  دلم نمی خواهد بطور غیر قانونی به آنجا بروم.  بسیاری از  آشنایان مرا در  یونان بازداشت کردند و برگرداندند. از این راه استفاده نخواهم کرد».

 سردار الهاشم 45 ساله  عموی سمیح  سه سال پیش به « ازمیر» رفت  و بعد خانواده خود را به آنجا فراخواند.  او  کارگر ساختمان است  اما کارش موقت است و تا کنون نتوانسته کار دائمی پیدا کند.  سردار به فکر رفتن به اروپا نیست و به پایان جنگ امیدوار است: «  اگر می دانستم که جنگ تمام خواهد شد،  همان روز به سوریه برمی گشتم. مگر می توان جایی به جای وطن پیدا کرد؟».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала