گزارش و تحلیل

کره شمالی می‌تواند در جواب به آمریکا ضربه بزند

© REUTERS / KCNAوزارت امور خارجه آمریکا، پرتاب موشک بالستیک کره شمالی را محکوم کرد
وزارت امور خارجه آمریکا، پرتاب موشک بالستیک کره شمالی را محکوم کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری مرکزی جمهوری دموکراتیک خلق کره خبر داد که وزارت خارجه این کشور بر آن است که اعزام گروه هوایی ضربتی آمریکا هدف تجاوزکارانه آن کشور را نشان می‌دهد و کره شمالی آماده است به آن جواب بدهد

در بیانیه وزارت خارجه کره شمالی آمده است: «اعزام ناو هواپیمابر اتمی «کارل وینسون» به سواحل شبه جزیره کره ثابت می‌کند که سناریوی مداخله آمریکا به کره شمالی به فاز جدی رسیده است. اگر آمریکا با سر دادن شعار ها در باره «ضربه سبقتی» و «نابود سازی ستاد ها» تصمیم عملیات نطامی را بگیرد کره شمالی حاضر است به «هر شکلی که آمریکا بخواهد جواب نظامی بدهد». در این بیانیه گفته شده: کره شمالی به التماس صلح از آمریکا را نمی‌گیرد و هر دفعه حاضر است به کمک اسلحه از خود دفاع کند

кндр_сша - اسپوتنیک ایران
آمریکا علیه کره شمالی اقدام نخواهد کرد
پیشتر گزارش شده بود که یگان ضربتی نیروی دریایی آمریکا با ناو هواپیمابر «کارل وینسون»در راس راهی شبه جزیره کره شد. در این گروه همچنین دو ناوشکن و یک رزمناو دارای موشک های قادر به رهگیری موشک های بالیستیک قرار دارند.

روز یک شنبه هربرت مکماستر دستیار امنیتی رئیس جمهور آمریکا به قانونی بودن این تصمیمگیری اشاره کرده گفت که موجودیت سلاح هسته ای در دست پیونگ یانگ قابل قبول نیست. وی اضافه کرد که دونالد ترامپ از نظامیان خواستار شد برای «عرضه طیف کامل امکان ها جهت برطرف کردن این خطر آماده باشند».

سرگرد «پاول زولوتاریوف» معاون انستیتو مطالعه آمریکا و کانادا مسکو بر آن است که اعزام گروه هوایی آمریکا به سواحل شبه جزیه کره به معنای برنامه‌ریزی کاربرد نیرو در آن منطقه است. وی در مصاحبه زنده با رادیو اسپوتنیک گفت:

«در باره امکان ایراد ضربه باید گفت که شاید کسانی هستند که مایل باشند بمباران های ثمربخش اسرائیلی تکرار شوند. اسرائیل در زمان خود واحد های اتمی مستقر در خاک عراق را بمباران کرد و به دنبال آن برنامه هسته ای آن کشور متوقف شد. ولی در این منطقه موقعیت از قرار دیگر است. کره شمالی می‌تواند جواب بدهد و این جواب ممکن است ثمربخش باشد. این کشور می‌تواند ضربه توپخانه ای وارد کند و هدف این ضربه ممکن است پایتخت کره جنوبی باشد. در نتیجه اختلاف می‌تواند گسترش پیدا کند و واشنگتن مجبور خواهد شد برای دفاع از کره جنوبی نیروی مسلح خود را به کار ببرد».

در عین حال این کارشناس روس ابراز عقیده کرد که هم آمریکا و هم کره جنوبی به خطرناک بودن این موقعیت پی می برند. وی گفت:

«گمان می‌کنم که نظامیان آمریکایی دارای عقل سلیم هستند. تصادفی نیست که آن‌ها از طریق مجاری ویژه همتایان روسی خود را از ضربات عنقریب به فرودگاه در سوریه با خبر کردند. از این رو باید نگران حال سیاستمداران باشیم. و در باره کره جنوبی باید گفت که در آنجا هم درک می‌کنند که آن‌ها نمی‌توانند ضربات کره شمالی را دفع کنند. و آن‌ها در درجه اول قربانی این اعمال خواهند شد و آمریکا در فاصله از میدان نبرد قرار خواهد داشت».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала