گزارش و تحلیل

پناهجویان سوری در ازمیر

© Sputnik / Valeriy Melnikovپناهجویان سوریه در یکی از محله های ازمیر ترکیه
پناهجویان سوریه در یکی از محله های ازمیر ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پناهجویان سوری در ترکیه سعی می کنند صفحه جدیدی در زندگی خود آغاز کنند.

رادیو « اسپوتنیک» به تعریف در باره پناهجویان سوری در ترکیه ادامه می دهد. احمد 52 ساله از « حلب» گفت: « نمی خواهم بطور غیرقانونی  به اروپا بروم و جان خود را از دست بدهم».

احمد 52 ساله از « حلب» سوریه  تعریف کرد که سه سال پیش به « گازیانتپ» ترکیه  و از آنجا به «ازمیر» رفت و همراه خانواده اش در  « آگور» ساکن شده است. احمد گفت که خودش بیکار است و پسرش به عنوان کارگر ساختمانی کار می کند: « زندگی در اینجا سخت است، اما نمی خواهم به اروپا بروم  به ویژه بطور غیرقانونی نمی خواهم به اروپا بروم، با کشتی یا قایق.  به این شکل می توان جان خود را از دست داد.  چطور انسان می تواند عمدا جان خود را به خطر بیاندازد؟ اگر جنگ تمام بشود، می خواهم به « حلب» برگردم».

اگر مرزها باز شود، می خواهم به اروپا بروم.

محمد 23 ساله که  4 سال پیش از شهر « دیر الزور» سوریه به ازمیر رفت  گفت: « البته دلم می خواهد به  کشور خود برگردم، اما معلوم نیست این جنگ چقدر طول خواهد کشید.  اگر امکان آن وجود داشت به اروپا می رفتم.  فعلا اینجا   هستیم. اما زندگی در اینجا خیلی سخت است. اگر مرزها باز شود، من به اروپا می روم».

 

چرا برویم وقتی باید از صفر شروع کرد؟

افشین  مصطفی 35 ساله  پس از انفجاری که در نزدیکی خانه اش در «حسکه»  در سال 2012 میلادی رخ داد  همراه 5 فرزندش  به ازمیر به نزد خویشاوند خود آمد. به گفته وی ، بسیاری از آشنایان او — کردهای سوریه —  به نزد خویشاوندان و آشنایان خود به ترکیه رفتند.  شوهر افشین در سوریه ماند. او در کارخانه نساجی کار می کند  و در هفته 300 لیر (82 دلار) دستمزد دارد.  سه تا از بچه های افشین به مدرسه می روند و پسر 16 ساله اش بدنبال کار می گردد. » او همه جا بدنبال کار می گردد، اما جاهایی که حاضر به استخدام او هستند فقط 40 دلار در هفته به او پرداخت خواهند کرد.  دستمزد خیلی کمی است».

به گفته افشین، بعضی از  دوستان او به فرانسه رفتند، اما بعد از آن، تماس با آنها قطع شد.  در پاسخ به سئوال خبرنگار که آیا او می خواهد به فرانسه و یا یک کشور دیگر برود گفت: «  می خواستم ، اگر شرایط زندگی در آنجا بهتر باشد.  اما اگر اینطور نباشد، رفتن چه فایده ای دارد. شروع  از صفر چه فایده ای دارد؟»

افشین خانم گفت که نمی خواهد به سوریه برگردد ، حتی اگر جنگ تمام بشود. « حتی اگر زمانی جنگ در سوریه تمام بشود ، نمی خواهم به آنجا برگردم.  در آنجا همه چیز تغییر کرده است.  همسایگان غریبه هستند و خویشاوندی در آنجا ندارم.  حالا دلیلی برای برگشتن به آنجا ندارم».

بسیاری از  پناهجویان سوریه از کرایه های بالای خانه با شرایط  زیست بد گله می کنند.  فاطمه  زن 33 ساله ترکمن سوریه  با لحنی گله مند گفت: « نمی توانم بفهمم چرا  ما باید چنین اجاره بهای گرانی  بپردازیم؟ این خانه ها و آپارتمان هایی که ما مجبور به زندگی در آن هاهستیم در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.  قبل از ما هیچ کس در آن ها زندگی نکرده بود.  با وجود این صاحبخانه ها دائما اجاره خانه را بالا می برند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала