گزارش و تحلیل

ذخایر نفت قطب شمال

© Sputnik / V. Chistiakovقطب شمال
قطب شمال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قطب شمال در انتظار قیمت های بالای نفت است.

نفت قطبی  تا چندی پیش  امید جهانیان بود، قیمت  مواد خام افزایش  و ذخایر آن در مناطق سنتی کاهش یافت.  اوضاع پس از افت شدید قیمت نفت  تغییر کرد که  بازیگران اصلی  در این عرصه را وادار کرد  نقشه های بلندپروازنه خود در رابطه با آباد کردن قطب را کنار بگذارند.  بهر حال، کارشناسان مطمئن هستند  که عرصه فعالیت  در آینده با این منطقه  از نظر آب و هوایی دشوار  مرتبط خواهد بود  و فقط باید منتظر افزایش قیمت نفت تا 75 دلار در ازای هر بشکه باشند و تا  آن زمان باید فناوری خاص استخراج معادن قطبی  طراحی شوند.

به عقیده واسیلی بوگویاولینسکی  معاون مدیر  موسسه مسائل  نفت و گاز آکادمی علوم روسیه  و عضو وابسته  آکادمی علوم،  مطابق با پیش بینی های خوشبینانه، استخراج نفت تا سال 2030 میلادی  در منطقه قطبی نمی تواند بیش از 13 میلیون تن در سال باشد. با وجود این، آب و هوای سخت قطب ،  کشورهای استخراج کننده نفت را نمی ترساند. زیرا منافع استراتژیکی کشورهای قطبی —  روسیه، نروژ، آمریکا، کانادا و دانمارک وابسته به  به منافع لحظه ای نیست  و  با نقشه ها و برنامه های درازمدت  اجرای  طرح های سرمایه گذاری  طی چند دهه در ارتباط است.

سرگی دونسکی  وزیر  منابع طبیعی فدراسیون روسیه در این خصوص گفت: «  منطقه قطب  با وجود تأخیر  موقت  در اجرای پروژه ها  که به قیمت نفت مربوط می شود ، جهت  توسعه استراتژیک باقی مانده است.  وی نیز مانند  اکثر متخصصان  معتقد است  که ذخایر منحصربفرد نفت که نقش اصلی را در  توازن جهانی نفت ایفا خواهد کرد همانا  در قطب کشف خواهند شد».

چالش ها و مسائل  قطب در همایش آرخانگلسک « قطب —  سرزمین گفتگو» بررسی شد.  به عقیده کارشناسان  بحث های جامع  در خصوص توسعه و پیشرفت  قطب   می تواند تشویق  اضافی برای اجرای برنامه های قطبی شود.

در روسیه، شرکت های دولتی  با سابقه 5 سال کار  در  معادن دریایی از حق کار در قطب برخوردار شدند — « گازپروم»، « روس نفت»، » گازپروم نفت»  و در بخش  جداگانه  فلات قاره روسیه شرکت « لوکویل»  دست به استخراج می زند که تا قبل از  تشدید قوانین روسیه در مورد شرایط  کار در فلات قاره از این حق برخوردار شده بود.  در منطقه قطبی  فقط « گازپروم نفت»  در  معادن « پریرازلومونی»  در دریای « پیچورسک» به استخراج نفت می پردازد.

  بوگویاولینسکی در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت: در آینده نزدیک  در آبهای قطبی روسیه، پروژه های زیادی ممکن است  اجرا شوند  که حتی با قیمت های کنونی نفت می توانند سودآور باشند. در آینده نزدیک، ممکن است طرح هایی در نقاط ترانزیتی اجرا شوند. به عنوان مثال در  دریای « پیچورسک» — « واراندیسک»  و « مدینسک» (پروژه « روس نفت»)  برای استخراح آماده هستند  که در صورت تمایل می شد  استخراج آن ها را پس از 6-5 سال آغاز کرد و یکسری پروژه های دیگر « گازپروم» در « اوبسک»،  در دریای « کامِنومیسک» و غیره.  این پروژه ها حتی در شرایط قیمت پایین نفت می توانند سودآور باشند».

آینده  اجرای  پروژه های  قطبی اعماق آب ها شفاف تر است، زیرا فناوری استخراج این نوع معادن در روسیه و دیگر کشورهای جهان وجود ندارد. شرکت « روس نفت» نقشه ای را  طراحی کرد که  فناوری  استخراج معادن  در 90 درصد  حوضه آبی  قطب  یا اصلا وجود ندارد و یا  اگرهم وجود داشته باشد باید تکامل یابد.  این وضع فقط در روسیه مشاهده نمی شود، کل جهان فاقد فناوری  کار در آبهای عمیق قطب است. از اینرو کار در آبهای دور از ساحل،  پروژه های  آینده دور هستند  و بعد از 20 سال شاید بتوان به استخراج معادن نفت و گاز در آنجا پرداخت.  اما از همین حالا برای کار در آنجا باید آماده شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала