گزارش و تحلیل

خاطرات لئونوف فضانورد روس

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaگئورگی میخائیلوویچ گرچکو فضانورد ، مهندس – آزمایشگر روسیه
گئورگی میخائیلوویچ گرچکو فضانورد ، مهندس – آزمایشگر روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لئونوف خاطرات خود در باره گرچکو فضانورد روس را تعریف کرد.

فضانورد آلکسی لئونوف گفت که گئورگی گرچکو « همرزم» او پژوهشگری با درک خاص خود از علم بود که تا پایان عمر کار کرد.

در روز یکشنبه  در آستانه سالگرد  اولین پرواز  انسان به فضا، در مسکو  دیدار با  قهرمان  دوباره اتحاد شوروی ، اولین فضانوردی  که وارد فضای باز کیهان شد برگزار شد.  آلکسی لئونوف و  یوگنی  میرونوف، هنرپیشه روسیه و  قهرمان فیلم سینمایی  «  زمان اولی ها»  و هنرپیشه ای  که این نقش را بازی می کند این فیلم را معرفی کردند  و با بچه های حاضر در سالن  نمایش صحبت کردند.  گئورگی گرچکو که دوبار نشان قهرمان  اتحاد شوروی را دریافت کرده بود  در سن 85 سالگی شب 8 ماه آوریل  درگذشت.

 لئونوف در این خصوص گفت: « گئورگی میخائیلوویچ گرچکو« همرزم»  من درگذشت.  او فضانورد ، مهندس — آزمایشگر و انسانی بود  که  طولانی ترین پرواز فضایی را به انجام رساند. او محققی بود که از طرف  سرگی کارولوف  به ریاست  مأموریت علمی  در محل فرود  شهاب سنگ « تونگوس»  منصوب شد».

پس از انجام آن مأموریت، کار  گرچکو  به عنوان فضانورد شروع شد. در زمان یکی از این تمرینات، پای او شکست  و مسأله  اخراج او مطرح شد ، اما او روی دو پا ایستاد و با چوب زیر بغل تمرین کرد.

 لئونوف خطاب به بچه ها گفت: « گرچکو از درک خاص علمی برخوردار بود و  آثار  علمی زیادی نوشت.  او آدمی مهربان،  خوش برخورد  بود که همیشه لبخند می زد.  هیچکس را به یاد نمی آورم که  گئورگی میخائلوویچ باعث ناراحتی او شده باشد.او دو فرزند دارد  — لیوشا و میشا. نوه هم دارد… گئورگی میخائیلوویچ گرچکو تا پایان عمر کار کرد. او چند روز پیش درگذشت. از شما می خواهم یاد او را همیشه زنده نگه دارید».

گئورگی گرچکو 25 ماه مه  سال 1931 در لنینگراد  متولد شد. در سال 1955 میلادی  انستیتوی  مکانیک لنینگراد را با نمرات عالی به پایان رساند. از سال 1966 در  فهرست فضانوردان قرار داشت. از 11 ماه  ژانویه تا 9 ماه فوریه سال 1975 میلادی  همراه آلکسی گوبارف،  اولین پرواز فضایی با  سفینه « سایوز — 17» را به عنوان مهندس سفینه به انجام رساند. پرواز دوم او از دسامبر سال 1977  تا مارس 1978 میلادی ادامه داشت و سومین پرواز  از 17 تا 26 سپتامبر سال 1985 میلادی.

گرچکو از سال 1977  تا 1990 میلادی مجری برنامه تلویزیونی  « این دنیای عجیب و فانتزی» بود.  او نامزد  علم فنی  و دارنده  نشان های لنین بود  و  مدال هایی « در ازای خدمت به  تسخیر فضا» ، «  کار عالی» و « کار شایسته»  به مناسبت 100 — مین سالگرد  لنین و  دیگر جشن های ملی به وی اعطا شده بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала