گزارش و تحلیل

کشورهای آمریکای لاتین توجه و علاقه زیاد به ادوات پدافند هوایی روسی دارند

© Sputnik / Sergey MamontovЗаместитель председателя правительства РФ Дмитрий Рогозин выступает на презентации авиационного комплекса МиГ-35
Заместитель председателя правительства РФ Дмитрий Рогозин выступает на презентации авиационного комплекса МиГ-35 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آناتولی پونچوک، معاون رئیس همکاری نظامی و فنی خدمات فدرالی که همزمان ریاست هئیت روسی در نمایشگاه بر عهده دارد در مصاحبه با خبرنگاران اظهار نمود که سفارش دهندگان ادوات نظامی و تسلیحات روسی دم در اطاق مذاکرات قرفه فدراسیون روسیه در نمایشگاه بین المللی تسلیحات و ادوات نظامی LAAD-2017 که در برزیل برگزار شده است نوبت گرفتند.

مصاحب مزبور اضافه نمود:

"فعلا زود است نتایج نمایشگاه را جمعبندی کرد ولی می توانم بگویم که اطاق های مذاکراتی ما در برزیل مملو از مشتری بود که پشت در صف گرفتنه بودند. ما مذکراتی خوب و پرتحرک با نمایندگان منطقه آمریکای لاتین و بعضی کشور های افریقایی داشتیم".


به گفته رئیس هئیت روسی، کشورهای آمریکای لاتین علاقع مند خرید ماشین های زره پوش "تیگر" و "مِدوِید" هستند و انعقاد قراردادهای مذکور در پیش است. همچنین گزارش شده است که سفارش دهندگان بالقوه به هواپیمای "دوزیستان" Be-200 ،هواپیمای تمرینی و جنگی "Yak-130" و جدید ترین مدل آن "Yak-152" و همچنین به جنگنده شکاری چند منظوره "Mig-35" و غیره توجه و علاقه نشان دادند.
نمایشگاه تسلیحات و ادوات نظامی از تاریخ 4 تا 7 آوریل در ریو دو ژانیرو برگزار می شود.
آلکسی لئونکوف، کارشناس نظامی در مصاحبه با رادیو Sputnik خاطر نشان ساخت که کشورهای منطقه آشنایی کافی با ادوات جنگی روسی دارند. مفسر مزبور در این مورد می گوید:


"مناسبات ما با کشورهای آمریکای لاتین ریشه تاریخی دارند و از زمان اتحاد جماهیر شوروی که به آن منطقه اسلحه تحویل میداد سرچشمه می گیرد. بزرگترین گیرنده تسلیحات ما کوبا و همچنین نیکاراگوئه، سالوادر و کشورهای دیگر بودند که می کوشیدند جلو تعارض ایالات متحده آمریکا را بگیرند. در سالهای 90 ما مجبور به عقبنشینی نسبی از این منطقه شدیم. یکی از مصرف کنندگان اسلحه ما وونزوئلا بود که طی سالهای 2001-2009 مبلغ 14،5میلیارد دلار برای این کار مصرف کرده است. تنها برای سال 2013 این کشور در صدد خرید تسلیحات به مبلغ 11 میلیارد بود. می توان گفت که ما این کشور را کاملا مسلح کردیم. طبیعی است که کشورهای دیگر منطقه به دریافت اسلحه مرغوب و با قیمت مناسب علاقه مند هستند".

کارشناس مزبور در این مورد می گوید:


"چنین وسایل چرخدار زرهی مطابق با مطالبات معاصر حفاظت از سلاح مرمی ترکشی است و همچنین حفاظت کامل ضدماین دارد. علاوه براین، روی چنین وسایل زرهی می توان واحدهای گوناگون نصب کرد. منظور مسلسل سنگین یا مثلا توپ خودکار 33 میلی است. خدمه چنین وسایل محفوظ است و گنجایش 7 الی 10 جترباز دارد. از لحاظ قابلیت عبور، ماشین مذکور بطور کافی جوابده است. ماشین فوق در شرایط گوناگون ناهمواری راه امتحان شده و دارای تنظیم فشار لاستیک و شاسی مستقل است. از هر راه عبور می کند و مورد توجه کشورهای آمریکای لاتین که حنگل و سیل دارد می باشد. علاوه بر این، ماشین مذکور شناور و چند منظوره هم است. روی آن می توان سامانه ضدتانک "کورنت" نصب کرد یعنی در صورت لزوم ماشین مذکور می تواند با تانک هم بجنگد".


به گفته کارشناس، فهرست ادوات نظامی روسی که به کشورهای آمریکای لاتین ارسال می شود دائماً در حال گسترش است. مفسر مزبور در این مورد توضیحات مفصل می دهد:


"اگر ما به تاریخچه روابط نظر اندازیم، می بینیم که به کشورهای فوق ادوات گوناگون ارسال می شد نه فقط وسایل زرهی. در فهرست مذکور تانکهای T-72، نفربر زرهی BMP-3M ، سیستم گلوله باران متعدد "گراد"، مجموعه موشکی دستی مانند "ایگلا- اس"، بالگرد های Mi-17 و Mi-35 شامل بودند. مثلا برای نیکاراگوئه قایق موتوری پروژه "مولنیا" و قایق های محافظ ساحل موسوم به "میراژ" ساخته می شوند. توجه بیشتر به سامانه پدافند هوایی و سیستم موشکی "تور-م2 ک م" است. سیستم مذکور را می توان به هر ماشین نصب کرد. از لحاظ موثریت، تکنیک فوق همگونی ندارد. سیستم فوق می تواند همزمان چهار هدف را تعقیب کند از جمله وسیله متحرک، چونکه خود سامانه با سرعت 25 کیلومتر در ساعت حرکت می کند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала