گزارش و تحلیل

حسودی آمریکا به روسیه

© AP Photo / Rahmat Gulطالبان افغانستان
طالبان افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اتهامات آمریکا خطاب به روسیه در رابطه با طالبان، حسادت حس می شود.

کارشناسان  در مصاحبه با « اسپوتنیک» به تبادل نظر در خصوص  اتهامات وارده نسبت به روسیه در رابطه با  گروه تروریستی « طالبان»  در خاک افغانستان می پردازند.

 زمیر کابولوف  نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس  بخش دوم  آسیای وزارت امور خارجه روسیه  در گفتگو با « اسپوتنیک»  اعلامیه آمریکا در خصوص آنکه  مسکو نیازهای « طالبان» را تأمین می کند، دروغ نامید.

کرتیس اسکاپاروتی  فرمانده نیروهای مسلح  ناتو و آمریکا در اروپا  روسیه را به « نفوذ رو به افزایش»  آن کشور و  « تأمین نیازهای»  جنبش رادیکال « طالبان» در  افغانستان متهم کرد.  ژنرال  نگفت روسیه چه چیزی به طالبان تحویل می دهد.

 به عقیده زمیر کابولوف، آمریکا با پخش اینگونه اخبار  سعی می کند مقصر شکست های خود در افغانستان را بیابد.  آنها در هر جایی به غیر از واشنگتن بدنبال مقصر می گردند».

قبلا در وزارت امور خارجه روسیه  اعلام شد که  تماس های محدود  مسکو با طالبان باید  آنها را به صلح  و تأمین امنیت  روس ها در افغانستان سوق بدهد.  در وزارت امور خارجه روسیه گفته شد که اینگونه اقدامات  «حالت مشروعیت بخشیدن به طالبان را ندارد» ، زیرا  « طالبان» عملا از طرف کابل  به عنوان شریک گفتگو  در جریان یکسری دیدارهای شخصیت های رسمی در سال 2015 میلادی در مصر، چین، امارات متحده عربی  و نروژ و پاکستان  برسمیت شناخته شده اند.

نیکیتا مندکوویچ رئیس باشگاه تحلیلی  اورآسیا ، اتهامات خطاب به روسیه را  بیانیه های تبلیغاتی می داند. وی در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت:  با ارزیابی این نوع تماس ها باید  به این نکته توجه کرد که آمریکا سالهاست  سعی می کند با « طالبان» مذاکره کند.  یادم می آید اولین اخبار در باره برگزاری گفتگو با « طالبان»  حدود 10 سال پیش منتشر شد  اما تا کنون گفتگو  همیشه ناموفق بوده است».

به عقیده کارشناس روس در اعلامیه های آمریکایی  حسادت محسوس است.

—   از آنجا که  آمریکایی ها نمی توانند به حل و فصل مسائل در منطقه بپردازند و  با کمک  روش نظامی  وضعیت را در آنجا بهبود بخشند، روسیه  مجبور می شود  با کمک روش های سیاسی  برای تأمین  امنیت مرزهای جنوبی  کشورهای عضو جامعه همسود در این درگیری دخالت کند.  در این رابطه چند سوال در رابطه با کارایی  حضور ناتو و آمریکا در منطقه،  مطرح می شود، (حتی اگر مسکو رسما این سوال را مطرح نکند)،  دوما در این رابطه حسادت خاصی محسوس است. زیرا مسکو  ممکن است طی مدت کوتاهی  به موفقیت هایی برسد که واشنگتن با استفاده از  روشها و وسایل مختلف نتواست  به این گونه موفقیت دست یابد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала