پناهجویان سوری در ترکیه زندگی را از صفر شروع می کنند

© Sputnik / Rafael DaminovМирные жители и военнослужащий иракской армии в Мосуле
Мирные жители и военнослужащий иракской армии в Мосуле - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شهر ازمیر واقع در استان ازمیر که با یونان مرز مشترک دارد، همچنان پذیرای خیل عظیم پناهجویان سوری است.

مردم سوریه با ورود به این شهر زندگی را از صفر آغاز می کنند و حتی برخی از آنها قصد عزیمت به اروپا را دارند. عده ای نیز در آرزوی آن هستند که با پایان گرفتن جنگ در سوریه، به خانه های خود بازگردند.

بعد از تنش هایی که بین ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا شکل گرفت، برخی اظهارات رهبران ترک بهانه ای برای بحث و گفتگو حول سوء استفاده ابزاری ترکیه از مشکلات پناهجویان برای فشار بر اتحادیه اروپا به دست داد. عمر چِیک وزیر امور اتحادیه اروپا از همه خواست که توافقنامه پناهجویان که بین ترکیه و اتحادیه اروپا منعقد شده را بازنگری کنند و همین سخنان در محافل ترک و اروپا انعکاس گسترده ای به دنبال داشت. احزاب اپوزیسیون به صدا درآمدند و گفتند که نباید مشکل پناهجویان را به یک معامله سیاسی تبدیل کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک ترکیه با توجه به شرایط حاضر سری گزارش هایی از زندگی پناهجویان سوری در شهرهای بزرگ ترکیه آماده کرده و مسیرهایی که پناهجویان تا پیش از عقد توافقنامه میان ترکیه و اتحادیه اروپا استفاده می کردند را دنبال کرده است. در همین رابطه گفتگوهایی با پناهجویان ساکن در ترکیه و ساکنین محلی و همچنین سازمان های غیردولتی حامل پناهجویان انجام داده است.

در عرض یک روز 2500 پناهجوی سوری از ترکیه به یونان رفتند.

تا پیش از امضای توافقنامه در روز 18 مارس 2016 و حل مساله اسکان پناهجویان، نزدیک به 2500 پناهجو هر هفته از مسیر دریا ترکیه را به سوی یونان ترک می کردند. بعد از امضای توافقنامه تعداد این پناهجویان غیرقانونی کمتر شده و به یکصد نفر رسید. از آنجا که بیشتر این افراد مسیر ازمیر به یونان را انتخاب می کردندف شهر ازمیر یکی از دروازه های اروپا شده بود.

بعد از امضای توافقنام پناهجویان، تعداد آنها کمتر شد.

طبق آمار دپارتمان امور مهاجرت، نزدیک به 107 هزار پناهجوی سوری در ازمیر به ثبت رسیده است. برای دیدار با این پناهجویان در شهر ازمیر، خبرنگار اسپوتنیک ابتدا به منطقه باسمان در خیابان اوتِلر در ازمیر می رود. در این منطقه تعداد زیادی از مهاجران سوری اسکان یافته اند. اگر شرایط امروز را با یک سال و نیم پیش یا دو سال پیش مقایسه کنیم، می توان گفت که امروز در خیابان اوتلر سکوت و آرامش حکم فرما بود. صاحبان هتل های محلی برای ما تعریف می کنند که هتل ها عملا خالی شده اند، بویژه بعد از امضای توافقنامه بین ترکیه و اتحادیه اروپا اکثر افراد از این محل رفتند.

صاحب یکی از هتل ها با نشان دادن کتاب ثبت نام پناهجویان گفت که در حال حاضر فقط دو اتاق مسافر دارد که آنها پناهجو نیستند. در تابستان سال 2015 مردم حتی در راهروها هم می خوابیدند. بعد از امضای توافقنامه تعداد آنها به شدت کاهش یافت.

 

ادامه دارد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала