گزارش و تحلیل

احتمال آغاز جنگ داخلی جدید در عراق

© AFP 2023 / Safin Hamedاحتمال آغاز جنگ میهنی جدید در عراق
احتمال آغاز جنگ میهنی جدید در عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز سه شنبه ، شبکه تلویزیونی السومریه اطلاع داد که شورای استان کرکوک عراق تصمیم گرفته است رفراندومی در خصوص مسئله الحاق به دولت منطقه ای کردستان عراق ترتیب دهد.

این تصمیم با اکثریت آراء پذیرفته شد در حالی که عرب ها و ترکمن ها این رای گیری را بایکوت کردند. آنکارا مخالف برگزاری رفراندوم در استان کرکوک عراق برای الحاق به دولت منطقه ای کردستان عراق است. روز سه شنبه مولود چاووش اغلو در این خصوص اطلاع داد. روزنامه " ملیت " به نقل از چاووش اغلو نوشت: " عرب ها و ترکمن ها در رای گیری برای این تصمیم شرکت نکردند. شهرداری کرکوک اختیارات تام ندارد که این رفراندوم را برگزار کند. در این دوره دشوار گام های اینچنینی که با اهداف و مقاصد بد و ناردست همراه است ، خطراتی برای آینده عراق خواهد داشت. ما آشکارا می گوییم که این ماجرا نه برای منطقه و نه برای عراق خیر و برکت نمی آورد."
بورا بایراکتار، کارشناس مسائل خاور میانه ، تحلیل گر سیاسی در مصاحبه ای با اسپوتنیک اوضاع حول کردستان عراق ، رفراندوم مربوط به استقلال و توسعه ی احتمالی اوضاع در منطقه را توضیح می دهد. بایراکتار تاکید می کند که جنگ میهنی جدید در عراق بدیهی ست.
"در حال حاضر در کرکوک مشکلی وجود دارد که با حمله ی آمریکایی ها در سال 2003 وخیم تر شده است. کرکوک وضعیت مشخصی ندارد. بخش قابل توجهی از جمعیت آن ترکمن هستند اما آنجا بیشتر کردها و عرب ها زندگی می کنند. چه چیزی مهم تر است از اینکه این شهر 40 درصد در آمدهای نفتی عراق را تامین می کند. بنابراین این شهر سد بین دولت مرکزی عراق و دولت منطقه ای کردستان عراق محسوب می شود. "
این کارشناس در ادامه افزود: اجرای رفراندوم طی وخیم شدن اوضاع یعنی لزوم سیاسی و اجتماعی.
"طبق قانون اساسی عراق ، وضعیت کرکوک باید از طریق رفراندوم مشخص شود که پس از برگزاری سرشماری جمعیت تعیین می گردد. اما در حال حاضر کردها با اشاره به اینکه در کرکوک حزب اتحادیه میهن پرستی کردستان بسیار قوی ست ، پرچم دولت کردستان عراق را بر افراشته و به صورت یکطرفه خواستار الحاق کرکوک به دولت منطقه ای کردستان عراق هستند. در اینجا دو مسئله مهم وجود دارد. اول اینکه در اینجا اوضاع بر ترکیه ، ایران و سایر کشورهای منطقه و همچنین بر سیاست درونی عراق تاثیر می گذارد."
این تحلیل گر سیاسی ادامه داد: " مسئله ی دیگر در حال حاضر یک جنبش بی ثبات کننده به کارگردانی طالبانی (رئیس جمهور سابق عراق) برای دولت مرکزی عراق هم برای برزانی (رئیس جمهور دولت منطقه ای کردستان عراق) است. من معتقدم که چنین اوضاعی در سطح بسیار خطرناکی است. این شرایط ممکن است به جنگ میهنی بزرگ و جدیدی در عراق منجر گردد. عملا اکنون سخن در خصوص اشغال منطقه است در واقع داعش منطقه را تقریبا سه سال در دستان خود دارد. بعدا ممکن است به جنگ عرب و کردها منجر شود که به طور بالقوه ترکیه را نیز درگیر خواهد کرد. از یک طرف المالکی است (معاون رئیس جمهور عراق) که سعی دارد مواضع خود را در زمان انتخابات استانی در عراق تقویت کند. از طرف دیگر رهبر شیعه مقتدی صدر که ملی گرای عرب است. بدیهی ست که این بازیگران بی کار نمی نشینند از آنجا که به تقویت مواضع خود در دولت علاقه مندند. ضمنا همانطور که مشخص است برزانی حامی ایده اجرای رفراندوم مربوط به استقلال است. در این اوضاع پیچ در پیچ در عراق ممکن است به انفجاری منجر شود که آغاز جنگ عرب ها و کردها خواهد بود. عواقب این ماجرا ممکن است در سوریه تاثیر بگذارد. این درگیری که من از آن صحبت می کنم مشکلات جدی برای ترکیه به وجود خواهد آورد و مهره های جهانی بار دیگر به نیروهای تاثیر گذار در عراق تبدیل می شوند. در این شرایط هم ترکیه و هم منطقه به طور کل در انتظار دوران دشوار و سختی خواهد بود. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала