گزارش و تحلیل

یک عقیده در باره پیشنویس قطعنامه در خصوص جنگ افزار شیمیایی: موضع آمریکا هر روز تغییر می‌کند

© Sputnik / Dmitry AstakhovВо время саммита государств – членов Совета Безопасности ООН
Во время саммита государств – членов Совета Безопасности ООН - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا، فرانسه و انگلیس در رابطه با گزارش ها در باره کاربرد جنگ افزار شیمیایی در ادلب سوریه پیشنویس قطعنامه مربوطه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که جنگنده های سوریه به انبار مهمات تروریست ها در نزدیکی قصبه مسکونی خان شیخون در استان ادلب ضربه وارد کردند، در آنجا مقادیر هنگفت سلاح شیمیایی قرار داشت که به عراق منتقل می‌شد

پیشتر ائتلاف نیروهای مخالف و انقلابی سورریه شمار قربانیان حمله با کاربرد سلاح شیمیایی در خان شیخون را 80 نفر کشته و 200 نفر مجروح اعلام کرد. مخالفان نقصیر آن حمله را بر عهده نیروهای مسلح دولت سوریه گذاشتند.

ارتش سوریه از هیچگونه سلاح شیمیایی علیه ساکنین ادلب استفاده نکرده است - اسپوتنیک ایران
ارتش سوریه استفاده از سلاح شیمیایی علیه ساکنین ادلب را رد کرد
ارتش سوریه به نوبه خود تروریست ها را به آن حمله متهم کرد.

سازمان ملل و سازمان ممنوعیت جنگ افزار شیمیایی هم اینک به رسیدگی به آن حادثه پرداختند ولی آن‌ها هنوز نتایج خود را در باره مقصران احتمالی آن واقعه را منتشر نکردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مسئولیت حمله شیمیایی در سوریه را بر عهده نیرو های وفادار به بشار اسد رئیس جمهور سوریه گذاشت. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا ضمن صحبت کردن در باره حملات شیمیایی در استان ادلب از روسیه و ایران دعوت کرد به بشار اسد فشار وارد کنند.

اولگ گلازونوف، محقق اتحادیه سیاست شناسان نظامی، دانشیار کرسی سیاست شناسی دانشگاه اقتصاد روسیه بنام پلخانوف در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ذکر کرد که آمریکا باز هم تلاش می‌کند به رهبر سوریه فشار وارد کند هر چند که همین چندی پیش این کشور اعلام کرده بود که حکومت بشار اسد را بعنوان واقعیت سیاسی جدید تلقی می کند. این دانشمند گفت:

«موضع آمریکا هر روز تغییر می کند. این کشور یک روز می‌گوید که مخالف اسد نیست و روز دیگر اعلام می‌کند که ملت سوریه خواهان آن نیست که در راس کشورشان اسد باشد. در باره جنگ افزار شیمیایی باید گفت که این سلاح ممکن بود در دست داعش باشد. داعش در روسیه ممنوع شده است. در دانشگاه موصل آزمایشگاه شیمیایی بزرگی قرار داشت. کسانی که قبلاً در یگان های شیمیایی صدام حسین خدمت کردند برای داعش هم جنگ افزار شیمیایی تهیه می کردند. می‌دانیم که مواردی بودند که هنگام بازرسی شبه نظامیان داعش در آفریقا عناصری از این سلاح را نزد آن‌ها کشف می شد. آن‌ها در آفریقا پایگاه های خود داشتند. از این رو هیچ بعید نیست که ضربه ممکن بود به پایگاه شبه نظامیان وارد شده باشد و انبار اسلحه تخریب شد. و اما در باره موجودیت جنگ افزار شیمیایی در دست اسد باید گفت که همه یاد دارند که این جنگ افزار ها به ابتکار روسیه از سوریه به خارج برده شد و منهدم گردید و روسیه ضامن انجام این اقدام بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала