امارات در تلاش برای دور کردن مسکو از تهران

© AP Photo / Sang Tanامارات در تلاش برای دور کردن مسکو از تهران
امارات در تلاش برای دور کردن مسکو از تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا بر گزارش‌ها، امارات متحده عربی اوایل سال جاری میلادی ملاقاتی محرمانه را میان نماینده‌های رئیس‌جمهور منتخب امریکا و رئیس‌جمهور روسیه ترتیب داد تا برقراری ارتباط بین واشنگتن و مسکو را تسهیل و مناسبات میان مسکو و تهران را محدود کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پرس تی وی، مقام‌های امریکایی، اروپایی و عرب به روزنامۀ امریکایی واشنگتن‌پست اعلام کردند این نشست محرمانه چند روز پیش از مراسم تحلیف دونالد ترامپ در جزایر سیشلِ اقیانوس هند با میانجی‌گری امارات برگزار شد و تلاش‌هایی برای مجاب کردن روسیه برای کاهش روابط خود با ایران صورت گرفت.

این مقام‌ها که نام‌شان فاش نشده است، افزودند شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی، دسامبر سال گذشته در همین رابطه مخفیانه به نیویورک سفر کرده بود.

وی در این سفر با مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ، جارد کوشنر، داماد ترامپ، و استیو بانون، استراتژیست ارشد کاخ سفید، گفتگو کرده بود.

زاید و برادرش که مشاور امنیت ملی امارات است، دربارۀ پیدا کردن راه‌هایی برای مجاب کردن روسیه به قطع رابطه با ایران به تبادل‌نظر پرداختند.

گفته می‌شود زاید در سال 2016 دو بار با پوتین دیدار کرد و از وی خواست با امارات و عربستان سعودی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد و روابطش را با ایران محدود کند.

مقام‌های اسبق و کنونی می‌گویند دولت‌های امریکا و امارات ظاهراً نگرانی‌های مشترکی در خصوص ایران و آنچه گسترش نفوذ آن در منطقه می‌‍خوانند، داشتند.

یک مقام اطلاعاتی پیشین که با مسئولان تیم انتقالی ترامپ دیدار کرده بود، تصریح کرد: «دور کردن روسیه از ایران یک موضوع مشترک بود. به نظر نمی‌رسید فکر صحیحی پشت این دیدگاه باشد و کمی ناقص به نظر می‌رسید.»

مایکل مک‌فال، سفیر پیشین امریکا در روسیه، گفت با نزدیکان دولت ترامپ دربارۀ دور کردن روسیه از ایران بحث‌هایی داشته است.

مک‌فال اظهار داشت: «وقتی این حرف را می‌شنیدم، فکر می‌کردم بله، این ایده جالبی برای شماست. اما چرا باید پوتین چنین کاری انجام دهد؟ روسیه در این کار منفعتی ندارد. آن‌ها رابطه‌ای طولانی‌مدت با ایران دارند. آن‌ها در جنگ سوریه با ایران متحد هستند. آن‌ها به ایران اسلحه می‌فروشند. ایران یک شریک مهم استراتژیک برای روسیه در خاورمیانه است.»

ترامپ در خصوص برقراری روابط نزدیک با روسیه ابراز علاقه کرده و به دفعات سخنانی را در انتقاد از ایران مطرح کرده است. وی در کارزار انتخاباتی خود با «فاجعه‌آمیز» خواندن توافق ایران و کشورهای گروه 5+1 وعده داده بود آن را لغو کند.

دولت ترامپ چند روز بعد از مراسم تحلیف تحریم‌هایی را علیه ایران وضع و با این اقدام مفاد توافق هسته‌ای را نقض کرد. واشنگتن همچنین قصد داشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد ولی وزارت دفاع امریکا در خصوص هرگونه اقدام این چنینی به ترامپ هشدار داد.

کارشناسان می‌گویند عربستان سعودی، امارات و اسرائیل که حامیان اصلی تروریسم در خاورمیانه به ویژه در عراق، سوریه و یمن محسوب می‌شوند، سعی دارند ترامپ را به اقدام علیه سپاه — که تمامی طرح‌های آنان در این کشورها را خنثی کرده است — مجاب کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала