گزارش و تحلیل

فریبکاری ماهرانه سگ ها

© Fotolia / Igor Normannسگ و کالباس
سگ و کالباس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سگ هابا مهارت زیاد آدم ها را فریب می دهند.

 به گزارش « اسپوتنیک» به نقل  از « تلگراف» با استناد به پژوهش های  متخصصان  دانشگاه زوریخ منتشره در   مجله Animal Cognition سگ ها عمدا صاحبان خود را فریب می دهند تا آنچه را می خواهند  بدست آورند.

متخصصان  27 سگ از نژاد مختلف را مورد مطالعه قرار دادند که هر یک از آنها را  در اختیار دو نفر قرار داده بودند، یکی اجازه  خوردن غذای دلخواه سگ را می داد و دیگری مانع از خوردن غذا توسط سگ می شد.

 در جریات مطالعه رفتار جانور، سگ  ابتدا  معلوم می کرد کدام شخص نصیب او شده است، شخصی که غذایش را با سگ تقسیم می کرد و یا  شخصی که غذا را خودش می خورد و به سگ چیزی نمی داد.  سپس سگ می بایست  شخص را به  سوی یکی از سه جعبه  بکشاند: در اولی  غذای مورد علاقه سگ — سوسیس — قرار داشت، در دومی — غذایی که زیاد از آن خوشش نمی آمد و جعبه سوم خالی بود.

سگ ها خیلی سریع فریب کاری را یاد گرفتند: اگر شخصی نصیب آنها شده بود که غذا را با سگ ها تقسیم نمی کرد، آنها او را به سمت جعبه خالی هدایت می کردند.  اما وقتی شخصی که غذا را با آنها تقسیم می کرد  نصیبشان می شد، او را به  سمت جعبه سوسیس هدایت می کردند، زیرا می دانستند بهرحال تکه ای از آن  به دستشان خواهد رسید.

پس از دو روز آزمایش معلوم شد که سگ ها شخصی را که اجازه خوردن غذا را به آنها می داد  بیش از حد انتظار  به سمت جعبه سوسیس هدایت می کردند  تا شخصی را که به آنها غذا نمی داد.

ماریانا هبرلین رهبر پژوهش ها  در این خصوص گفت: « آنها انعطاف جالبی در رفتار نشان دادند.  سگ ها بر طبق  مقررات رفتار نکردند. آنها  گزینه های مختلف را بررسی  و بهترین را انتخاب کردند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала