پاکستان چه نسخه ای برای افغانستان پیچیده است؟

© AFP 2023 / Ishara S.Kodikaraپاکستان چه نسخه ای برای افغانستان پیچیده است؟
پاکستان چه نسخه ای برای افغانستان پیچیده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر جدید پاکستان در واشنگتن که پیشتر نماینده اصلی دولت اسلام آباد در نشست ها و مذاکرات مربوط به صلح در افغانستان بود ، نسخه ای پنج ماده ای در خصوص مذاکره برای بازگشت به آرامش در افغانستان مطرح کرد.

به گزارش اسپوتنیک ، ایرنا به نقل از اخبار روز دوشنبه رسانه های پاکستان نوشت: احمد اعزاز چودری، قائم مقام سابق وزارت امور خارجه پاکستان که تقریبا یک ماه است به عنوان سفیر این کشور در واشنگتن خدمت می کند، روز شنبه گذشته با حضور در یکی از اندیشکده های آمریکا به نام 'موسسه صلح'، در خصوص تحولات افغانستان گفت: فرمولی که بتوان با آن آرامش را به افغانستان بازگرداند، شامل پنج رکن اصلی است.
'اول از همه اینکه مسئله افغانستان راه حل نظامی ندارد. دوم ، صلح در افغانستان نیازمند بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد است. سوم ، مرزهای میان افغانستان و پاکستان باید مدیریت شود. چهارم، بازگشت پناهندگان افغانستان از پاکستان به کشور خودشان و پنجمین رکن اصلی فرمول بازگشت آرامش به افغانستان هم پیشبرد روند مذاکرات صلح در این کشور است.'
اعزاز چودری خاطر نشان کرد که افغانستان باید دست از اتهام زنی های بی اساس علیه پاکستان برداشته و مشکلات داخل افغانستان را به پاکستان نسبت ندهد.
این دیپلمات پاکستانی به شکست مذاکرات چهارچانبه صلح افغانستان که آمریکا، چین، پاکستان و افغانستان چهار کشور تشکیل دهنده این مذاکرات بودند اشاره کرد و گفت: با وجود شکست این مذاکرات، روند صلح و آشتی در افغانستان باید ادامه یابد.
طالبان افغانستان که زمانی تمایل نسبی به انجام مذاکرات صلح با دولت کابل پیدا کرده بودند، پس از کشته شدن ملا اختر منصور سرکرده وقت طالبان به دست نیروهای آمریکا در خاک پاکستان، اعتماد خود را به روند مذاکرات صلح چهارجانبه از دست دادند و اعلام کردند نمی توانند به کسانی از یک سو دم از مذاکرات صلح می زنند و از سوی دیگر سرکرده طالبان را آستانه انجام مذاکرات هدف قرار می دهند، اعتماد کنند.
ملا اختر منصور سال گذشته در منطقه بلوچستان پاکستان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شد.
پاکستان که در تابستان سال 1394 میزبان نخستین دور از مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان بود، می گوید که خواهان ادامه مذاکرات برای بازگشت آرامش و ثبات در افغانستان است. پاکستان بارها اعلام کرده است که آرامش و ثبات در افغانستان، موجب تقویت آرامش و ثبات در پاکستان خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала