گزارش و تحلیل

یک محقق چینی در باره امکان بروز جنگ در شبه جزیره کره هشدار داد

© AFP 2023 / Kim Won-JinНовость о запуске ракеты в КНДР на экране на улице в Пхеньяне
Новость о запуске ракеты в КНДР на экране на улице в Пхеньяне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عکس‌های برداشته شده از ماهواره ها نشان می‌دهند که کره شمالی برای انجام ششمین آزمایش هسته ای آماده می شود. تحلیلگران می‌گویند که این آزمایش ممکن است مصادف با دیدار سران چین و آمریکا باشد که قرار است در ماه آوریل برگزار شود.

در این هنگام محققان چینی به امکان فزاینده بروز اختلاف نظامی اشاره می کنند. آندره کارنییف معاون انستیتو آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو در این رابطه چنین گفت

مسلماً صحبت کردن با استفاده از حقایق دقیق در باره حوادث جاری در واحد های هسته ای کره شمالی میسر نیست. ولی این امر روشن است که موقعیت در شبه جزیره کره به حد خطرناکی رسیده است. در پیونگ یانگ می‌گویند که هدف مانور های کنونی Foal Eagle и Key Resolve کره جنوبی و آمریکا تمرین عملیات به قصد سرنگونی رهبری کره شمالی و نابودی واحد های نظامی استراتژیک، در درجه اول پایگاه های موشکی و هسته ای آن کشور است. شرکت نیروی ویژه آمریکا در این رزنایش نگرانی خاص پیونگ یانگ را بر می انگیزد

Трамп и Абэ обсудили пуск ракеты КНДР - اسپوتنیک ایران
آزمون قدرت ترامپ با موشک های کره شمالی
در این زمینه باید این اندیشه را در نظر داشت که کره شمالی می‌تواند به جهانیان نشان دهد که این کشور صاحب سلاح هسته ای است. این امر ما را وادار می‌کند که به دقت اعلامیه ها و اعمال کره شمالی را مطالعه کنیم. در باره اعمال باید گفت که کارشناسان در روز های اخیر متوجه شدند که فعالیت‌ها در میدان تیراندازی Punggye-ri بیشتر شده است. کره شمالی قبلاً در آنجا آزمایش های هسته ای انجام داده بود. حالا در نزدیکی مدخل تونل کابل ها نصب می شوند. ولی این اعمال ممکن است ظاهری و نمایشی باشند. ولی عده دیگر از کارشناسان می‌گوید که کره معمولاً شمالی آزمایش های خود را همزمان با حوادث مهم انجام می‌دهد تا بازتاب این حوادث حد اکثر باشد. در حال حاضر هم تعلیمات کره جنوبی و آمریکا برگزار می‌شود و دیدار اول دو رئیس جمهور دونالد ترامپ و شی جین پینگ تدارک دیده می شود. وزارت خارجه چین همین چندی پیش تأیید کرد که این دیدار 6 — 7 آوریل برگزار خواهد شد. به احتمال بسیار قوی دو رهبر موقعیت در شبه جزیره کره و اقدام ها برای باز داشتن کره شمالی را بررسی خواهند کرد.

در این هنگام روزنامه «گلوبال تایمز» چاپ چین مقاله ژنرال Wang Haiyun را منتشر کرده که در آن این کارشناس نظامی مطرح چینی هشدار می‌دهد که امکان بروز اختلاف نظامی در شبه جزیره کره خیلی بزرگ بوده و عمق بحران در این منطقه باید بطور واقعی ارزیابی شود. وی می‌نویسد: «ریسک از دست رفتن کنترل موقعیت به سرعت افزایش می‌یابد و ابر های نظامی هم اینک بر فراز آن شبه جزیره منمرکز شدند». وی هشدار داد که آن ضربه جراحی که آمریکا و کره جنوبی می‌توانند به واحد های هسته ای کره شمالی بزنند در حکم خطر جدی برای چین است چون می‌تواند نواحی مرزی گسترده چین را به مواد هسته ای آلوده کند. وانگ هایون از جامعه بین‌المللی دعوت کرد برای جلوگیری از گسترش بحران مساعی خود را متحد کند.

در روسیه بر آن هستند که فرمت ها و مکانیسم های بین‌المللی موجود جهت حل برنامه هسته ای کره شمالی قادرند کاری کنند تا از انجام آزمایش های جدید هسته ای در کره شمالی جلوگیری شود. ماریا زاخاروا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، که روز پنج‌شنبه این را گفته افزود: با این حال پیشنهاد آمریکا در باره وارد کردن کره شمالی در لیست کشور های حامی تروریسم و تحریم آن کشور از سوی آمریکا به حل مساله هسته ای کره شمالی مساعدت نخواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала