گزارش و تحلیل

میزان تاثیر رفتارهای ترامپ بر انتخابات ایران چه قدر است؟

© AP Photo / Andrew Harnikکنگره آمریکا ، مدرکی دال بر«تبانی» روسیه در تیم ترامپ ندارد
کنگره آمریکا ، مدرکی دال بر«تبانی» روسیه در تیم ترامپ ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت دکتر روحانی همیشه افتخار کرده بزرگترین دست آوردش برجام است. امروزه در ایالات متحده رئیس جمهوری سر کار است که در حال سنگ اندازی در اجرای برجام می باشد. از سوی دیگر ترامپ هر روز سطح تهدید ها بر علیه ایران را افزایش می دهد.

همه این روزها سوال دارند که رفتارهای ترامپ چه قدر می تواند بر انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران تاثیر بگذارد؟
ساده ترین پاسخ شاید این باشد که خوب هر چه قدر آقای ترامپ نسبت به ایران و نسبت به برجام موضع تند تری داشته باشد موضع آقای روحانی و همپیمانانش در داخل کشور تضعیف خواهد شد و مخالفان آقای روحانی مخصوصا تندرو های داخلی تقویت خواهند شد.

Здание Конгресса США на Капитолийском холме в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
پیش‌بینی یک سایت امنیتی آمریکا از انتخابات 96 ایران: شکست دادن روحانی کار دشواری خواهد بود
البته تا یک حدی این پاسخ ممکن است درست به نظر آید اما می توان گفت خیلی هم درست نیست.
علیرغم همه انتقاداتی که به برجام است اما یکی از بزرگترین دست آورد های آن شکستن اتحاد بین المللی بر علیه ایران بوده و هست. با توجه به موضع گیری های تند آقای ترامپ در سطح بین المللی بعید به نظر می آید که ایالات متحده بتواند مجددا انسجام بین المللی بر علیه ایران را ایجاد کند.
بسیاری امیدوار بودند که برجام منجر به گشایش اقتصادی گردد ومتصور هستند که چون گشایش های مد نظر به وجود نیامده پس فضای داخلی اطمینان خود به دولت آقای روحانی را از دست داده.
این جمله نیز تا حدی درست است اما نه کاملا.
افرادی که خیلی عمقی به مسایل بین المللی آشنا نیستند چنین ذهنیتی قبل و بعد برجام داشتند، اما هم آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب چند بار این تذکر را داد هم کارشناسانی مانند اینجانب چندین مقاله نوشتیم که نباید توقع های خارق العاده از برجام داشت.
متاسفانه برخی با تصور ایجاد امید در دل مردم در مورد برجام گزافه گویی کردند و توقعات مردم را بالا بردند، که خوب اینان نیز باید امروزه پاسخگو باشند.
اشتباه جایی رخ داد که بسیاری موجودیت دولت آقای روحانی را به برجام بند کردند.
از همان اول، هم نظام جمهوری اسلامی می دانست و هم تحلیلگران خبره می دانستند که نمی توان به ایالات متحده اطمینان کرد و این کشور هیچ وقت به تعهدات بین المللی خود پایبند نبوده چه رسد به تعهدات خود در قبال ایران وقطعا در روند اجرای برجام سنگ اندازی خواهد کرد، به همین دلیل هم همیشه در بیانات رهبر انقلاب مشاهده می کنید که می گفت هدف ما نشان دادن چهره واقعی ایالات متحده به جهان است.
به همین دلیل هم از همان ابتدا ایران به موازات با مذاکرات هسته ای از گشتن به دنبال پیدا کردن راهکار هایی برای دور زدن تحریم ها دست بر نداشت.
اقتصاد و امنیت پاشنه آشیل انتخابات ریاست جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران
"اقتصاد و امنیت" پاشنه آشیل انتخابات ریاست جمهوری ایران
پس از توافق هسته ای یا برجام در واقع هزینه دور زدن تحریم ها برای ایران پایین آمد. امروزه ایران می تواند نفت وکالاهای خود را بدون دغدغه صادر کند و خوب باید تلاش کند راهکارهایی پیدا کند تا پول خود را بستاند.
با توجه به اینکه تهدید های ایالات متحده فقط متوجه ایران نیست وبسیاری از کشورهای دیگر نیز یا مستقیم یاغیر مستقیم به نوعی درگیر تحریم های ایالات متحده می باشند، و با توجه به اینکه تصمیمات کذایی آقای ترامپ در بهم زدن معاهدات و معادلات بین المللی و همچنین روش های تعامل ایالات متحده با دیگر کشورها می تواند بر سطح تنش های بین المللی بر علیه ایالات متحده بیافزاید، می توان گفت ایران می تواند امیدوار باشد بسیاری کشورها به جبهه اقتصادی مقابله با روکردهای خصمانه آقای ترامپ بپیوندند و بالطبع شرایط کار برای ایران راحت تر شود.
به این ترتیب می توان گفت رفتارهای آقای ترامپ در سطح بین المللی می تواند ایرانی ها را امیدوار تر کند که گشایش های اقتصادی بیشتری در راهشان هست و اینکه دور زدن تحریم های ایالات متحده برایشان راحت تر خواهد شد.
علیرغم همه تهدید های نظامی ای که این روزها متوجه ایران می باشد اما ایرانی ها بخوبی می دانند که چینش مهره های شطرنج سیاسی-نظامی آنها در منطقه و توانمندی دفاعی آنها بگونه ای است که دشمنان جسارت حمله به ایران را نخواهند داشت و این تهدید ها بلوفی بیش نیست وایالات متحده هم بخوبی میداند که نه شرایط قمار حمله به ایران را دارد و نه همپیمانانش در شرایطی قرار دارند که بخواهند گزندی به ایران بزنند، حتی اگر همه شان با هم علنا متحد شوند.
برخی ممکن است سوال کنند چرا این جمله اخیر را گفته ام.
باید بگویم کشورهای هم پیمان با ایالات متحده سالهاست بر علیه ایران متحد شده اند و در منطقه تلاش دارند ایران و متحدانش راحذف کنند اما شکست های پیاپی آنها نشان می دهد که اینان ضعیف تر از این هستند که بخواهند در مقابل ایران قد علم کنند. که هست که نمی داند اینان سالهاست به صورت محرمانه بر علیه ایران با هم متحد بودند الآن فقط این اتحاد را علنی کرده اند و ماجرا یک شانتاژ رسانه ای بیش نیست.
پس می توان گفت علیرغم اینکه رفتارهای آقای ترامپ می تواند تنش های بین المللی را تقویت کند ولی این تنش ها در نهایت به نفع ایران تمام می شود و نه به ضرر ایران و ایرانی ها بخوبی این را می دانند به این دلیل مساله ای که تاثیر بسزایی در انتخابات خواهد داشت برای ایرانی ها این خواهد بود که چه شخصیت هایی رقیب آقای روحانی خواهند بود و نتیجه مناظرات انتخاباتی چیست نه اینکه آقای ترامپ چه می گوید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала