موشک اسکند را عامل تهدید دنیا می دانند! آقایان مسیر را اشتباه رفته اید

© Sputnik / Alexei Danichevموشک اسکند را عامل تهدید دنیا می دانند! آقایان مسیر را اشتباه رفته اید
موشک اسکند را عامل تهدید دنیا می دانند! آقایان مسیر را اشتباه رفته اید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای روسیه – ناتو، بروکسل از مسکو خواسته که در خصوص استقرار سامانه «اسکندر» در کالنینگراد توضیح بدهد.

آندره کلین مدیر دپارتمان همکاری های سراسری اروپا در وزارت امور خارجه اظهار کرد که مسکو قصد ندارد در بحث استقرار سامانه «اسکندر» در منطقه کالنینگراد (غربی ترین نقطه فدراسیون روسیه) کوتاه بیاید.

پیشتر مجله اشپیگل آلمان نوشته بود که در جلسه قبلی شورای روسیه — ناتو، بروکسل از مسکو خواسته که در خصوص استقرار سامانه «اسکندر» در کالنینگراد توضیح بدهد.

کلین در پاسخ به سوال غرب می گوید که «هیچ پاسخی در کار نیست، و صحبتی از این موضوع به میان نمی آید».

به گفته نماینده وزارت امور خارجه روسیه، در دیدار آتی دو طرف به تبادل نظر درباره مهمترین مسایلی می پردازند که امروز دو طرف را نگران کرده است.

وی در ادامه می گوید که این نشست در سطح نمایندگان ویژه دولت ها و سفرا تشکیل خواهد شد.

در ناتو چندین مرتبه گفته اند که به خاطر استقرار سامانه اسکندر در کالنینگراد نگران هستند. مسکو در پاسخ گفته است که روسیه همه تدابیر لازم را برای تامین امنیت خود در صورت تهاجم از سوی ناتو به مرزهایش اتخاذ می کند. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که مسکو برخلاف امریکا تسلیحاتش را در خاک خود مستقر می کند.

میخاییل خادارنکو کارشناس نظامی ضمن گفتگو با رادیو اسپوتنیک می گوید که روسیه در واقع اجباری برای اطلاع رسانی درباره عملکرد سامانه «اسکندر» ندارد. وی می گوید:«موضوع اینجاست که سامانه موشکی اسکندر تحت هیچ قراردادی برای محدود کردن تسلیحات و یا دیگر قراردادهای مشابه قابل بررسی نیست. موضوع دوم این که کالنینگراد قلمروی روسیه است. اگر تسلیحات در چارچوب توافقات بین المللی قابل بررسی نباشند، آنوقت ما موظف نیستیم به ناتو یا هیچ سازمان دیگری پاسخگو باشیم. زیرا ممکن است این مساله خنده دار جلوه کند و در ادامه از ما بخواهند که گروهان، هنگ و دیگر رسته های نظامی و تسلیحاتمان را هم به اطلاعشان برسانیم».

به گفته کارشناس نظامی روس، انجام مانور نظامی در داخل قلمروی خود صرفا جزو امور داخلی است. وی در توضیح می گوید:«ما ملزم به اطلاع رسانی نیستیم، به همین خاطر درخواست ناتو قابل فهم نیست. هنوز سازمان ناتو و روسیه توافق مشخص و دقیقی با هم نکرده اند که طبق آن به تبادل اطلاعات در خصوص این مسایل بپردازند. به همین خاطر درخواست آنها مبنای حقوقی ندارد».

این کارشناس نظامی توجه همه را به این مساله جلب می کند که ناتو گروهان خود را در لهستان و حاشیه بالتیک مستقر کرده و با این کار یک تهدید جدی را مدیریت می کند. وی توضیح می دهد: «به اعتقاد ناتو، تمامی اقدامات برای استقرار نیروهای نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه  به دلیل تهدیدات حاصل از روسیه است که صرفا این مساله در ذهن برخی رهبران کشورهای اروپایی شکل گرفته است. تمامی حوادث اخیر به ما می گویند که آقایان در جای اشتباهی مشغول جستجوی امنیت خود و ناتو هستند. تهدید از آنجایی که آنها فکر می کنند نشات نمی گیرد. اما آنها هیچ جور نمی فهمند که تهدید جهان با محل استقرار سامانه اسکندر ارتباطی ندارد».

کارشناس نظامی روس ابراز امیدواری کرد که جلسه آتی شورای روسیه — ناتو به گفتگوها کمک کند. وی می گوید: «مناسبات روسیه با ناتو به هر حال برقرار می شود. اما باید منافع یکدیگر و نگرانی های هر دو طرف را مد نظر قرار دارد. البته به شرطی که این نگرانی ها ورای عقل سالم نباشند. برخی کشورهای اروپایی به ویژه اروپای مرکزی و اروپای شرقی و کشورهای حاشیه بالتیک به بیماری روس هراسی و فوبیای روانی دچار شده اند. اگر نگرانی ها از واقعیت فراتر نرود، آنوقت زمینه برای برطرف کردن اختلاف نظرها پیدا می شود. در واقع راه برون رفت دیگر غیر از عادی سازی مناسبات وجود ندارد. من امیدارم که برنامه آتی اولین گام برای عادی سازی مناسبات بین روسیه و ناتو شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала