گزارش و تحلیل

استقلال کاتالونی

© AP Photo / Emilio Morenattiطرفداران اسقلال کاتالونی در بارسلون
طرفداران اسقلال کاتالونی در بارسلون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاتالونی در آینده نزدیک مستقل نخواهد شد.

چندین هزار نفر در  تظاهرات شهر « بارسلون» اسپانیا با فراخوان « مرگ بر کودتای جدایی طلبی»  شرکت کردند.  مطابق با اطلاعات  « رازون» ،  تظاهرات توسط « انجمن مدنی کاتالونی»  با عنوان مخفف « اس.سی.سی»  تحت شعار  عمومی « در راه آزادی، دمکراسی و همزیستی» سازماندهی شده بود.

 شرکت کنندگان تظاهرات  پلاکاردهایی با شعارهای «مرگ بر استقلال، زنده باد  همزیستی!» ، « ما فریب نمی خوریم، کاتالونی — اسپانیاست!» ، « اینجا خانه ماست، جایی نمی رویم!»  در دست داشتند.

قبل از آن،  هیئت رئیسه  پارلمان کاتالونی  تصمیم گرفت طرح اصلاح مقررات قانونی را بررسی کند که از طرف نمایندگان پیشنهاد شده بود و روند  تصویب قانون استقلال را آسان تر خواهد کرد.  این تغییرات که  اکنون به بحث نمایندگان گذاشته خواهد شد، به بررسی  قوانینی خواهد پرداخت  که با « کسب استقلال» کاتالونی  از اسپانیا فقط در یک  نشست مرتبط است.

مقامات کاتالونی قصد دارند تا آخر  سپتامبر  سال 2017 میلادی  رفراندومی در باره  کسب استقلال برگزار کنند.

لازار هیفتس، دکتر علم تاریخ، پروفسور  کرسی پژوهش های  آمریکایی دانشگاه دولتی سنت پطربورگ، معتقد است که در آینده نزدیک  بعید است کاتالونی  به استقلال دست یابد.

لازار هیفِتس در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک» در این خصوص  گفت:  وقتی مردم به خیابان ها می ریزند و می گویند« ما اسپانیولی هستیم»،  این دلیل جدی برای آن است که جدایی  ممکن نباشد.  کاتالونی به عنوان مفهوم جغرافیایی، یک کشور  نیست (چنین کشوری وجود نداشته است) از قرن 12 در ترکیب  یکی از عناصر اسپانیا — « آراگون» سلطنتی  وجود داشته است.  طی این مدت مردم با حفظ «کاتالونی بودن خود» اسپانیولی شدند.  موضوع  تعیین هویت اهمیت زیادی دارد. سرنوشت خودمختاری به  سنگینی  وزن روحیات « من اسپانیولی» و یا « کاتالونی» بودن  بستگی خواهد داشت. به عقیده من در آینده نزدیک   نباید منتظر استقلال کاتالونی بود.  برخورد نسبت به  موضوع استقلال کاتالونی  یکی از موانع  تشکیل دولت  در سال گذشته بود.  نخست وزیر اسپانیا  معتقد است که اگر  این مسأله  را بتوان از طریق رفراندوم حل و فصل کرد، پس نظر تمام ساکنان اسپانیا  در این خصوص  اهمیت تعیین کننده خواهد داشت.  اما « پودِموس» ریاست  کاتالونی از عقیده دیگری برخوردار است: آری رفراندوم سراسر ملی برگزار خواهد شد، اما  عقیده ساکنان کاتالونی  از درجه اول اهمیت برخوردار است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала