گزارش و تحلیل

تایید مسکو و تهران برتعهد مذاکرات آستانه برای حل و فصل سوریه

© AFP 2023 / Kirill Kudryavtsevتایید مسکو و تهران برتعهد مذاکرات آستانه برای حل و فصل سوریه
تایید مسکو و تهران برتعهد مذاکرات آستانه برای حل و فصل سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مذاکرات مربوط به سوریه در آستانه که مسکو ، تهران و آنکارا کشورهای ضامن آن محسوب می شوند ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور ایران حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک پایان دیدار خود با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در مسکو در این خصوص اطلاع داد.
حسن روحانی گفت: " دیدارهایی که در آستانه برگزار شدند تا آن زمان که ملت سوریه بتوانند به حقوق ملی خود دست یابند ادامه خواهد داشت. "
در جریان سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به مسکو توافق های دوجانبه ای با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امضاء شد.
روسای جمهور ایران و روسیه در بیانیه مشترک بر تعهد به صلح در سوریه تاکید کرده و همکاری روسیه ، ایران و ترکیه را در فرمت سه جانبه برای اجرای مذاکرات بین طرف های درگیر در سوریه ، گامی مهم در مسیر موفقیت مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل متحد نامیدند.
نیکلای کوژانوف، تحلیل گر سیاسی و ایران شناس روس ، استاد دانشگاه اروپا در سن پترزبورگ، فارغ التحصیل دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ و دانشکده مطالعات عرب و اسلام دانشگاه اکسترا در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک خاطر نشان کرد که تایید روند مذاکره برای حل و فصل اوضاع در سوریه با عضویت ابرقدرت های منطقه ای مهم است.
وی بیان داشت: " فعلا زود است که بخواهیم در خصوص تاثیر این فرمت قضاوت کنیم. خود پیچیدگی اوضاع سیاسی — نظامی در سوریه باعث می شود که نتوان به راه حل های سریع و حقوقی دست یافت. آنچه که در سازمان دهی مذاکرات آستانه مهم است ، تکمیل تلاش های صورت گرفته در چهارچوب روند ژنو است. در واقع در این مذاکرات سوالی مربوط به شکستن عملی برقراری و حفظ رژیم آتش بس در سوریه مطرح شد. این مذاکرات بحث و گفتگو را به روند حل و فصل صلح آمیز در سوریه در سطح ابرقدرتهای منطقه ای کشاندند. بسیار مهم است که در این مذاکرات روسیه ، ایران و ترکیه در سطح مساوی سخن بگویند. با همه اهمیت و قابل توجه بودن روند ژنو مذاکرات و با احتساب به آن توافق هایی که روسیه و آمریکا در کنار آن امضاء کردند ، نادیده گرفتن منافع ابرقدرت های منطقه ای ، یعنی به حساب نیاوردن آنها در این گفتگو به عنوان پس زمینه ی ویژه ، یکی از نواقص اصلی فرمت های جایگزینی مذاکرات محسوب میشد. "
حسین رویوران ، کارشناس ایرانی مسائل خاور میانه و کشورهای عربی ، استاد دانشگاه تهران ، رئیس سابق دفتر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بیروت با نیکلای کوژانوف موافق است. وی در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت:


یادآوری می کنیم که دور سوم مذاکرات مربوط به سوریه چهاردهم و پانزدهم ماه مارس در آستانه برگزار شد. در تفاوت با دیدارهای قبل اینبار نمایندگان اپوزیسیون مسلح سوریه حضور نداشتند. الکساندر لاورنتیف، رئیس هیات روسی ، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سوریه در پایان کنفرانس خبری اطلاع داد که دور بعدی مذاکرات در آستانه سوم و چهارم ماه می برگزار خواهد شد و در ضمن جلسه ی کارشناسان در تهران در تاریخ 18 و 19 آوریل خواهد بود و برنامه ریزی شده است که در جریان آن کار روی اسناد به پایان برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала