گزارش و تحلیل

دادگاه اسپانیا در صدد بررسی جنایات دولت اسد است

© Sputnik / Valeriy MelnikovЖители Дамаска держат портреты сирийского президента Башара Асада во время встречи военнослужащих Сирийской арабской армии, участвовавших в снятии блокады с авиабазы Квейрис в провинции Алеппо
Жители Дамаска держат портреты сирийского президента Башара Асада во время встречи военнослужащих Сирийской арабской армии, участвовавших в снятии блокады с авиабазы Квейрис в провинции Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری Europa Press دادگاه اسپانیایی طبق ادعای تبعه این کشور علیه نه کارمند امنیتی سوری که از جمله در تروریسم دولتی متهم هستند و گویا ارتباط به کشتن برادر خانم مزبور دارند اقامه دعوی کرده است.

اِلوی وِلاسکو، قاضی محکمه ملی اسپانیا ادعای خانم Amal Hag- Hamdo Anfalis که دارای تابعیت اسپانیا است و در ارتباط با مرگ برادرش که تبعه سوریه بود، نه کارمند دستگاه امنیتی سوری را متهم نموده دست به افامه دعوی زده است. خانم مزبور مدعی است که برادرش در سال 2013 بازداشت و تحت شکنجه قرار گرقته و بعدا اعدام شد.
حولیان حیمِنِس، استاد، وبلاگ نویس و کارشناس در امور رسانه ای از کشور اسپانیا در مصاحبه با رادیو Sputnik تصمیم دادگاه اسپانیا را مورد تفسیر داده می گوید:


"به نظرم پذیرفتن و بررسی ادعا توسط قاضی اسپانیایی علیه دولت سوری، تصمیم تمسخر آمیز است. اولا، قوه قضایی اسپانیا چنین صلاحیت ندارد. ثانیا، پرسش مطرح است، چرا قوه قضایی اسپانیا در ارتباط با مرگ خبرنگار اسپانیایی از دست سربازان آمریکایی در سال 2013 در عراق هیچ واکنشی نشان نداده است؟ علاوه بر این، محض در همان زمان دولت اسپانیا تدابیر خقوقی مبنی برمنع کردن مشارکت قوه قضایی اسپانیا در این پرونده اتخاذ کرده بود. اقدامات فوق، واقعا تعجب آور است".


دادستان اسپانیا علیه بررسی ادعای مذکور بوده چون جنایات احتمالی، ربطی به تبعه این کشور ندارد. ولی قاضی وِلاسکِس در بخش انجام احتمالی " جنایات تروریسم، شکنجه، ناپدید شدن اجباری، جنایات علیه بشر و جنایات نظامی" به بررسی پرونده مربوطه اقدام نموده است". مخاطب مزبور رادیو Sputnik در ادامه تفسیر می گوید:


"واقعا تعجب آور است، قاضی اسپانیایی آماده بررسی پرونده دولتی که متهم به تروریسم شده ولی در حقیقت در مقابل تروریسم قرار گرقته است. بهتر می بود اگر قاضی مصروف پرونده ای افراط گرایان واقعی شده که در حال حاضر در سوریه علیه دولت قانونی می جنگند. یا با آنها که با پول و اسلحه از تروریست ها حمایت می نماید. منظورم بعضی کشورهای غرب است".


مورخ 10 آوریل شاهدان این مورد را که خواهر کشته و همچنین César ، افسر و کارشناس قانون پزشکی سابق هست و دارای آرشیو محفوظ داده ها در باره شش هزار انسان (در مجموع پنجاه هزار عکس) که در "مراکز غیرقانونی " بوده و مورد شکنجه قرار گرقته شدند به دادگاه دعوت شدند.
قاضی مزبور خواستار گرفتن شهادت از چند نفر از جمله، از حاویر اِسپینوزا، خبرنگار روزنامه که در ماه سپتامبر 2013 توسط اعضای گروهک تروریستی در سوریه ربوده و بعد از شش ماه آزاد شده است.
چند سال پیش اصل صلاحیت جهانی در اسپانیا لغو شد. در قانون سابق گفته می شد که دولت اسپانیا می تواند صرف نظر از تابعیت، مکان زندگی یا جای ارتکاب جنایت، اشخاص را به مسئولیت کیفری و مورد تعقیب یا پیگرد قرار دهد مگر این به نفع جامعه بین المللی باشد. در متن اصلاحی قانون که از ماه مارس 2014 نافذ است، محاکم اسپانیایی می توانند فقط در مواردی که جنایات نسبت به اتباع اسپانیایی یا خارجیانی که دائم در اسپانیا زندکی می کنند اتفاق افتاده به دادگاه بکشند. ولی در پرونده ای که مورد بررسی قرار گرفته است شخص Amal Hag- Hamdo Anfalis به عنوان قربانی مطرح می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала