گزارش و تحلیل

لندن با برگزاری رفراندوم جدید در باره استقلال اسکاتلند موافقت نخواهد کرد

© Sputnik / Robert PerryУчастник марша в Эдинбурге за независимость Шотландии. Архивное фото
Участник марша в Эдинбурге за независимость Шотландии. Архивное фото - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پارلمان اسکاتلند از ایده نیکلا استرجن وزیر اول درخصوص برگزاری رفراندوم جدید در باره استقلال این بخش بریتانیا حمایت کرد

نمایندگان حزب ملی اسکاتلند به ریاست استرجن با حمایت «سبز ها» اکثریت لازم آرا را آوردند. به این طریق استرجن حق گرفت درخواست رسمی در باره برگزاری رفراندوم را به پارلمان انگلیس بدهد

БРИТАНИЯ ВСЁ ДАЛЬШЕ ОТ ЕС, ШОТЛАНДИЯ ВСЁ ДАЛЬШЕ ОТ БРИТАНИИ - اسپوتنیک ایران
بریتانیا هرچه بیشتر از اتحادیه اروپا جدا شده و اسکاتلند از بریتانیا دور می شود
در 2014 اسکاتلندی ها طی رفراندومی علیه خروج از بریتانیا رأی دادند ولی به عقیده استرجن برکزیت سبب آن شد که وضع عوض شود. رأی گیری در ادینبرو در آستانه 29 مارس — روز تحویل نامه رسمی دولت انگلیس در باره آغاز مراسم برکزیت به اتحادیه اروپا برگزار شد. ترزا می نخست وزیر انگلیس این نامه را امضا کرد. بیم بارو نماینده دائمی بریتانیا باید این نامه را 29 مارس به دونالد توسک رئیس شورای اروپا تقدیم کند

در تاریخ 23 ژوئن 2016 اهالی بریتانیا طی رفراندومی تصمیم گرفتند از اتحادیه اروپا خارج شوند. اسکاتلندی ها در آن همه‌پرسی رأی مخالف دادند.

به گفته ایگور کوالیوف، معاون اول رئیس دانشکده اقتصاد و سیاست جهانی آموزشگاه عالی اقتصاد، نتیجه رایگیری در پارلمان اسکاتلند کاملاً قابل پیشبینی بود زیرا اکثریت آنرا احزاب طرفدار استقلال تشکیل می دهند. این دانشمند روس گفت:

«همه این‌ها قابل انتظار بود زیرا اکثر نمایندگان پارلمان را ملیگرایان و «سبزها» تشکیل می‌دهند و اصلاً مایه تعجب نیست که پارلمان اسکاتلند رأی این چنینی داد. ولی مطابق قوانین انگلیس پارلمان اسکاتلند خودش نمی‌تواند تصمیم برپایی رفراندومی در باره خروج را بگیرد. برای این کار کسب موافقت کاخ وستمینستر ضرورت دارد. به احتمال قوی این پارلمان چنین تصمیم را نخواهد گرفت».

این صاحبنظر روس یارآوری کرد که حزب محافظه کار انگلیس هم اینک صریحاً فهمانده است که ایده برپایی رفراندوم جدید در اسکاتلند را به‌موقع نیست. کوالیوف گفت:

«رفراندوم قبلی همین چندی پیش در 2014 برگزار شد و لندن به این نکته اشاره می کند. ترزا می می‌گوید که ملت اسکاتلند هم اینک عقیده خود را ابراز کرده و لزومی ندارد یک نظرخواهی تکراری در طول مدت زمان کوتاهی برگزار شود. این یکی از دلایلی برای به تعویق اندازی برگزاری این نظرخواهی خواهد بود».

این کارشناس همچنین ذکر کرد که در صورت برپایی این رفراندوم باز هم هیچ اطمینانی وجود ندارد که شرکت کنندگان آن بر له خروج از پادشاهی انگلیس رأی بدهند. کوالیوف چنین گفت:

«کسب استقلال، عضویت اسکاتلند در اتحادیه اروپا را تضمین نمی دهد. کارمندان اتحادیه اروپا بار ها اعلام کردند که اسکاتلند با شرایط عمومی به این اتحادیه پذیرفته خواهد شد و این مراسم طولانی بوده و نتیجه آن هنوز مشخص نیست. از این رو در حال حاضر حدس زدن اینکه اسکاتلندی ها در آن رفراندوم چه رأیی خواهند داد بس مشکل است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала