آلمان به ترکیه هشدار داد

© AP Photo / Michael Sohnآلمان به ترکیه هشدار داد
آلمان به ترکیه هشدار داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلمان از ترکیه خواست در امور ترک تبارهای مقیم آلمانی جاسوسی نکند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، 'توماس دمایزیز' وزیر کشور آلمان در واکنش به گزارش رسانه ها مبنی بر جاسوسی سرویس های مخفی ترکیه از حامیان جنبش گولن در آلمان، گفت که برلین جاسوسی بیگانه در خاک خود را تحمل نخواهد آورد.
آنکارا، 'فتح الله گولن' روحانی مسلمان ساکن آمریکا را به سازمان دهی کودتای نظامی نافرجام سال گذشته میلادی در ترکیه متهم کرده است.
در همین حال، انتشار گزارش های خبری مبنی بر جاسوسی ترکیه در آلمان، اختلاف بین این دو متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آستانه همه پرسی قانون اساسی در ترکیه را عمیق تر کرده است.
همه پرسی قانون اساسی که قرار است ماه آینده در ترکیه برگزار شود، در صورت رای آوردن، قدرت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور را تحکیم می بخشد.
به گزارش رسانه های آلمانی، آژانس اطلاعات ملی ترکیه فهرستی از اسامی صدها هوادار گولن در آلمان را در اختیار سرویس اطلاعات خارجی آلمان قرار داده است.
وزیر کشور آلمان با اعلام اینکه از انتشار این گزارش متعجب نشده است، اعلام کرد: بارها به ترکیه گفته ایم که این حرکت، قابل قبول نیست.
وی افزود: صرف نظر از نوع تفکر شما در مورد جنبش گولن، اینجا قانون آلمان اعمال می شود و شهروندان آلمانی در معرض جاسوسی دولت های خارجی قرار نخواهند گرفت.
سیاست مداران آلمانی از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از سخنان اخیر اردوغان به خشم آمده اند.
اردوغان در واکنش به لغو برنامه های از پیش تعیین شده در آلمان برای جلب رای به نفع همه پرسی قانون اساسی ترکیه، مقام های آلمان را با نازی ها مقایسه کرده است. آلمان، نگرانی های امنیتی را دلیل لغو این برنامه ها عنوان کرده است.
اما نگرانی در مورد جاسوسی های ترکیه، منحصر به آلمان نمی شود. رادیو دولتی سوئد خبر داد که حزب حاکم ترکیه از طریق اتحادیه دمکرات های ترکیه ای اروپایی بر هواداران سوئدی گولن اعمال فشار کرده است تا به اطلاعاتی در مورد حامیان گولن در ترکیه دست یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала