گزارش و تحلیل

پیری و کار کلیه ها

© Photo / Maksim Skulachyovآزمایش سکته کلیوی در موش ها
آزمایش  سکته کلیوی در موش ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان روسیه علت از کار افتادن کلیه ها در دوران پیری را آشکار ساختند.

به گزارش « اسپوتنیک» با استناد به  مقاله منتشره در « گزارش علمی» ، کلیه افراد مسن  اغلب  پس از  سکته کلیه ای  از کار می افتد ، زیرا سلول های  آنها قدرت  پاکسازی خود از باصطلاح فضولات « نیروگاه از کار افتاده» را از دست داده اند.

یگور پلوتنیکوف  از دانشگاه دولتی مسکو  به نام لومونوسوف،  در این خصوص گفت: « هم اکنون  ما فهمیدیم که چرا در بین افراد مسن  کلیه ها اغلب صدمه می بینند  و از سوی دیگر  چرا اکثر روش های درمان  کنونی  برای بیماران مسن بی اثر هستند.  اطلاعات  ما به جهتی اشاره می کند  که طراحی داروها  باید در آن سو  ادامه یابد.  با کمک داروهای جدید می توان  توانایی کلیه پیر برای مقاومت در مقابل ایسکمی را بالا برد و  ذخیره وفق یابی  آن ها را افزایش داد».

نقش اصلی در فرایند پیری  توسط « میتوکندری» — سلولی  که از « دی. ان.آ» خاص خود برخوردار است، ایفا می شود. وقتی آن ها نمی توانند  بخوبی کارخود را انجام بدهند، سلول با کمبود شدید « انرژی» برای مبارزه با مولکول « آ.ت.اف» مواجه می شود که به دلیل وجود آن بیماری های  پیری  مانند آلزایمر و مرض قند بروز می کنند. پروفسور پلوتنیکوف و همکاران وی با نظارت بر  آنچه در کلیه  موش های جوان و پیر رخ می دهد، مشخص کردند  که فرایند پیری « میتوکندری» در  پیشرفت بیماری های کلیوی  در افراد مسن نقش دارد. آنها گردش  خون در موش ها را  بطور مصنوعی مختل کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که اینگونه « سکته های کلیوی» همیشه  به از کار افتادن کلیه نمی انجامد- در بعضی از موارد می توان عضو را دوباره  نجات داد ، البته در صورتی که اختلال در گردش خون کوتاه باشد. نکته جالب آن است  که اینگونه « تمرینات»  کلیوی قبل از  فرا رسیدن  « سکته کلیوی»  بزرگتر و طولانی تر،  فقط به جوانان کمک کرد  و برای افراد مسن   فایده ای نداشت.  بدین ترتیب پرفوسور وپلوتنیکوف و همکاران وی  به فکر مطالعه تفاوت  بین کلیه های « جوانان» و « افراد مسن » در سطح  سلولی افتادند.

مشخص شد که کلیه موش های مسن به این دلیل از کار افتادند که سیستم  پاکسازی در  سلول های آنها  کار نمی کرد. « میتوکندری»   مواد  مقوی در « آ.ت.اف»  سلول ها  و مواد سمی  تولید می کند که آسیب آنها به مرگ  سلول ها  در شرایط کمبود اکسیژن  و یا مواد مقوی می انجامد.

پلوتنیکوف در ادامه گفت: «  تمام سلول ها  دارای مکانیزم «  کنترل کیفیت» هستند  که  اجزاء آسیب دیده سلول ها را  از بین می برد  و در مورد کنونی —  میتوکندری های آسیب دیده —  دائما  کار سیستم  خود احیایی را به انجام می رساند. اما در کلیه پیر،  این مکانیزم ها دچار اختلال شده اند  و « تمرین» کلیه ها  دیگر کارگر نیست».

نتایج این تحقیقات  گویای آن است که چرا  بسیاری از داروها  که از  کلیه ها و دیگر  اعضای بدن درمقابل استرس  و  آسیب  دفاع می کنند  در بدن افراد مسن  کارگر نیستند. اگر دانشمندان بتوانند در آینده  روش احیای  سیستم  « خود پاکسازی سلولی» را پیدا کنند،  می توان با بیماری های کلیه  با استفاده از روشی که روی جوانان تأثیر دارد برای درمان افراد مسن استفاده کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала