تقویت مواضع روسیه در آسیای جنوب شرقی به نفع فیلیپین است

© REUTERS / Lean Daval Jr تقدیم درخواست استیضاح دوترته به پارلمان فیلیپین
تقدیم درخواست استیضاح دوترته به پارلمان فیلیپین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رودریگو دوترته رییس جمهور فیلیپین به نظامیان روس اجازه داد با کشتی های خود آزادانه در آبهای این کشور تردد کنند.

دوترته در نشست خبری مانیل گفت که کشتی های ناوگان دریایی روسیه اجازه دارند با اعلام قبلی برنامه های خود به دولت فیلیپین به سواحل این کشور نزدیک بشوند. به گفته خبرگزاری بلومبرگ، فیلیپین این اجازه را به ناوگان دریایی چین نیز داده است.

در ماه ژانویه سال جاری دوترته به بررسی کشتی ضدزیردریایی «آدمیرال تریبوتس» روسیه پرداخت که وارد بندر مانیل شده بود. در آن زمان رییس جمهور فیلیپین ابراز امیدواری کرد که روسیه متحد و مدافع کشورش بشود. پیشتر رودریگه گفته بود که آماده برگزاری مانور نظامی مشترک با روسیه است.

به گفته ولادیمیر کالاتوف استاد دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و مدیر انستیتوی خو شی مینا، کشورهای آسیای جنوب شرقی متوجه هستند که تقویت مواضع روسیه در منطقه به تحکیم حاکمیت این کشورها کمک می کند.

وی در ادامه توضیح می دهد: «مساله اینجاست که تمام آسیای جنوب شرقی و فیلیپن در حال حاضر بین چکش و سندان گیر کرده اند. چین و امریکا فشار زیادی روی آنها می آورند و این کشور بین تناقضات جغرافیای سیاسی گیر کرده است. کشورهای این منطقه سعی دارند به نحوی از این شرایط خود را بیرون بکشند. زیرا تقویت مواضع چین و امریکا در بحث امنیت این کشورها خلل وارد کرده و احتمال از دست تضعیف حاکمیت وجود دارد. بنابراین، برای برون رفت از این شرایط، آنها سعی دارند بازیگران جدیدی را به این منطقه وارد کنند تا آزادی عمل بیشتری داشته باشند. و تقویت مواضع ژئوپولتیک روسیه در منطقه آسیای جنوب غربی نه حاکمیت فیلیپین و نه هیچ کشور دیگری را تهدید نمی کند. بلکه به عکس، با تقویت مواضع روسیه، مواضع سایر کشورهای منطقه نیز تقویت می شود. به همین خاطر است که رییس جمهور فیلیپین از روسیه دعوت کرده است».

کارشناس روس معتقد است که توسعه همکاری های روسیه با کشورهای آسیای مرکزی برای هر دو طرف سودمند است. وی در ادامه می گوید: «چنین رفتارهایی از سوی کشورهای آسیای مرکزی مفید است. برای پایین آوردن تاثیر تحریم های غربی، باید مناسبات اقتصادی را با کشور های این منطقه تقویت کرد. به عنوان مثال، گردش کالای چین با کشورهای اسیای جنوب غربی در حدود یک و نیم تریلیون دلار است. این گردش کالا ناچیز است. برای بالانس کردن اوضاع باید همکاری های اقتصادی، نظامی و فنی را با کشورهای آسیای جنوب غربی و از جمله فیلیپین بالابرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала