گزارش و تحلیل

تب و تاب بهاره

© Sputnik / Sergey Malgavkoتب و تاب بهاره
تب و تاب بهاره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با آمدن بهار، «تب و تاب بهاره» شدید می شود.

روانشناسان  اغلب  از شوخی غم انگیز « در بهار  باید منتظر تشدید « تب بهاره» باشیم» در کار خود استفاده می کنند. آیا واقعا اینطور است؟ تا چه حد بروز « تب بهاره —  ثبات روحی» با آب شدن برف ها  ارتباط  دارد؟ مطابق با آمار پزشکی  حدود 40 درصد  ساکنان واقعا هم  با فرا رسیدن بهار به پزشک مراجعه می کنند  و درخواست کمک  روانی می کنند.

البته پس از  زمستان طولانی  آشکارا بدن با کمبود ویتامین  و عناصر شیمیایی مفید مواجه می شود.  سیستم مرکزی عصبی  باصطلاح « لخت می شود».  افراد با زندگی در شهر بزرگ  خستگی  و  فشار را بیشتر احساس می کنند. احتمال آن وجود دارد  که پس از  دو دیدار کاری و یک دعوای  کوچک  تلفنی  از پا درآیند. ساکنان روستاها و  دهات آسان تر دوره بهاره را از سر می گذرانند. آنها باید برای کشت بهاره  آماده شوند.  باغچه خانه روستایی  مانع از هجوم افکار ناخوشایند  و مضر به سر می شود. «کارتراپی» مثل گذشته روش مطمئن پیشگیری از یکسری  اختلالات  روانی است.

با فرا رسیدن بهار  باید به تغذیه خود بیاندیشید و غذاهای مفید  و متنوع را وارد فهرست غذایی خود کنید. بهتر است مواد غذایی حاوی کربوهیدارت  بیشتری مصرف شود  که به رفع خستگی کمک می کن.  بهتر است از مصرف غذاهای آماده  خودداری شود.  هرازگاهی  می شنویم که « یک لقمه خوردم و دویدم».  این طرز غذا خوردن هیچگونه  لذتی ندارد! باید  راحت و با حوصله بنشینید و غذای خود را صرف کنید که امکان اضافی برای رفع خستگی نیز خواهد بود.  مصرف غذا، بنوبه خود باعث کاهش استرس می شود و از فشار روانی می کاهد.

 با افزایش روشنی روز  انسان راحت تر از خواب بیدار می شود  و دیرتر می خوابد.  بدین ترتیب ناخودآگاه فشار  روحی را افزایش می دهیم.  بدن مجبور می شود مدت طولانی تری در حالت « کار» قرار داشته باشد که در این شرایط احتمال اختلال در خواب  بروز خواهد کرد که به استرس عصبی فرا خواهد روئید.  بدین ترتیب شخص  به خاطر چیزهای کوچک از کوره در می رود، صدایش را بلند می کند  و از معاشرت با دیگران کناره گیری می کند.  ما دست به کارهایی می زنیم که  علت آن ها اختلالات « روحی بهاره» است.  شخص  سالم و مستعد بکار  با خواب نرمال و خوب می تواند  از فشار سیستماتیک  بدور بماند و  توانایی بدن خود را در مدت زمان کوتاهی احیا سازد.

اوایل بهار، اغلب گفته می شود که همه جا به رنگ تیره و خاکستری است.  منتظر گرما و آفتاب می شویم.  با رفت و آمد در شهر از  مناظر یکنواخت خسته می شویم.  در حالی که باید  درست برعکس عمل شود.  باید به خاطر فرا رسیدن بهار خود را شاد کرد: « آه، آواز پرندگان چه زیباست!  امروز یک کمی گرم تر از دیروز است.  سر و کله چمن ها دارد از زیر خاک نمایان می شود.  می توان لباس های  نازک تر پوشید». به این ترتیب باید اعصاب خود را باصطلاح  روی « نت های مثبت کوک کنید».

انسان باید  افکارش را متوجه نکات مثبت  کند و  بدنبال « نارضایتی از شکل و قیافه طبیعت و  دلتنگی  آب و هوایی» نرود.  توانایی  شاد کردن خود  کمک بزرگی برای بهبود  و  ثبات زمینه  احساسی است.  بیائید هر یک از ما  باور کند که بهار خیلی  تغییرات خوب به ارمغان خواهد آورد.  سفرها و دیدارهای  جدیدی را  برنامه ریزی کنید.  کارهایی را به پایان برسانید که  زمستان کنار گذاشته بودید.  شیشه پنجره ها را بشویید و خانه تکانی کنید.  لباس و کفش نو بخرید.  به بهار کمک کنید تازگی ظاهری و روحی برایتان به ارمغان آورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала