گزارش و تحلیل

کریمه در درگیری غرب و روسیه

© Sputnik / Sergey Malgavkoشبه جزیره کریمه روسیه
شبه جزیره کریمه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید کریمه آخرین موضوع در درگیری غرب با روسیه باشد.

بر اساس  نتایج  همه پرسی که در چارچوب  پروژه « اسپوتنیک. عقاید» به سفارش آژانس خبری و رادیو « اسپوتنیک» توسط  TNS Global  - یکی از  معروف ترین  شرکت های پژوهشی بین المللی — که به سنجش افکار عمومی می پردازد  در آستانه سومین سالگرد  رفراندوم کریمه برگزار شد  ،  بیش از  یک سوم  ساکنان آلمان (36 درصد)  و ایتالیا (34 درصد)  کریمه را بخشی از روسیه میدانند.  تقریبا یک چهارم اهالی بریتانیا (26 درصد)  و آمریکایی ها (23 درصد)  و  یک پنجم فرانسوی ها از عقیده مشابهی برخوردارند.

 بطور کلی تعداد افرادی که کریمه را بخشی از روسیه می دانند و  تعداد مخالفان این عقیده، یکسان است.  فقط در فرانسه تعداد افرادی که کریمه را بخشی از روسیه نمی دانند بیشتر است.

ساکنان آلمان بیش از دیگر کشورها، کریمه را جزئی از روسیه می نامند  که عمدتا جوانان هستند و در فرانسه بر عکس  بیشتر افراد مسن با این عقیده موافقند  که تقریبا  یک سوم نظرخواهی شدگان بالای 55 سال بودند.

 در عین حال، بیش از نیمی از آمریکایی ها و  نیمی از فرانسوی ها  و اهالی بریتانیا  نتوانستند پاسخی به این سوال بدهند.

همه پرسی  از 16 تا 22  ماه فوریه برگزار شد.  5138 نفر  از فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و آمریکا در آن شرکت داشتند.  افراد از جنس مخالف و در سنین متفاوت  در این همه پرسی شرکت داشتند و جغرافیای برگزاری همه پرسی نیز وسیع بود. اطمینان به موثق بودن این همه پرسی  95 درصد اعلام شده و احتمال اشتباه از صفر تا 3,1% اعلام شده است.

به عقیده ایگور شاتروف  کارشناس سیاسی و معاون مدیر  موسسه ملی  توسعه ایدئولوژی معاصر  برای  ساکنان ساده  کشورهای  غربی، تعلق کریمه به روسیه، موضوعی برای بحث به حساب نمی آید.

—  بدین ترتیب می توان احتمالا سطح سواد  شهروندان  و توجه آنها به مسائل سیاسی روز را سنجید-  تا چه حد روزنامه می خوانند  و اطلاعات را از طریق تلویزیون  و یا اینترنت دریافت می کنند.  اما به عقیده آنها،  این مسأله داخلی  کشوری در  اروپای شرقی است».

ایگور شاتروف در ادامه صحبت خود با رادیو « اسپوتنیک» گفت:  احتمالا کریمه برای مدت طولانی  در دستور روز سیاسی باقی خواهد ماند.  همه چیز بستگی به شکلگیری  اوضاع در جهان  و تضعیف تحریم ها خواهد داشت.  اگر رویارویی غرب و روسیه ادامه یابد  موضوع کریمه دوباره به عنوان بهانه به دستور روز برخواهد گشت.  به عقیده من کریمه برای مدت معینی  حتی مدت درازی  موضوع بحث های سیاسی خواهد بود  و آن را بخشی از روسیه  بحساب نخواهند آورد. اما بعید است دلیل  برقراری تحریم های واقعی شود. احتمال دارد که کریمه آخرین موضوع رویارویی غرب با روسیه  باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала