گزارش و تحلیل

جاسوس ویژه کرملین

© Sputnik / Alexandr Polegenkoساختمان فرودگاه سیمفروپل
ساختمان فرودگاه سیمفروپل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جاسوس ویژه کرملین ورق های « بهار کریمه» را آشکار ساخت.

آرمن مارتویان اهل کریمه  در زمان « بهار کریمه»  از القاب زیادی  برخوردار شده بود —  از « سامول» تا « جاسوس ویژه کرملین». روزنامه نگاران اکراینی این القاب را به وی نسبت دادند.  او از این حرف ها کینه به دل نمی گیرد، زیرا  مهم آن است که ساکنان کریمه در  صلح و آرامش زندگی می کنند. مارتویان چگونگی  بستن فرودگاه سیمفروپل در زمان پرواز واحدهای ویژه اکراین را برای « اسپوتنیک» تعریف کرد.

شبه جزیره کریمه و سواستوپل در روز 16 ماه مارس سال 20177 میلادی  سومین سالگرد رفراندوم را جشن گرفتند که بر طبق نتیجه آن در روز 18 ماه مارس سال 2014 میلادی  وارد ترکیب روسیه شدند.  رویدادهایی که به  برگزاری رفراندوم سراسری کریمه انجامید  از اواخر ماه فوریه  سال 2014 میلادی  با شدت تمام تکامل یافت و نظامیان روسیه  که به دلیل رفتار محترمانه، آنها را «  افراد محترم» می نامند،  برگزاری  صلح آمیز آن را تأمین کردند.  رویدادهای  آن زمان  تحت عنوان « بهار کریمه» وارد تاریخ شد.

مارتویان معتقد است که اگر روسیه نبود،  حوادث کریمه تحت سناریوی دیگری پیش می رفت- بدون روز جشن در تقویم کریمه.  امروز به جای  جشن پیروزی « بهار کریمه» همه در سه سال « جنگ  کریمه» گرفتار بودند.

هزاران نفر از ساکنان کریمه در  رویدادی تحت شعار «  کریمه آینده را انتخاب کرد» شرکت داشتند.

فرودگاه سیمفروپل

آرمن یکی از اولین افرادی بود که در فوریه سال 2014 میلادی  عضو جنبش دفاع از شبه جزیره کریمه شد.  به برکت ایمان خود به پیروزی در این  راه و مهارت های خود،  اولین  مأموریت جنگی جدی خود را دریافت کرد — بستن فرودگاه سیمفروپل — که بر طبق اطلاعات دریافتی واحدهای ویژه، اعضای جنبش « راست» (ممنوعه در روسیه) اکراین قرار بود به آنجا پرواز کنند.  هدف آنها  نابودی  سیاستمداران « شورشی» کریمه بود.

مارتویان خاطرات خود را به یاد آورده تعریف کرد: « ما می بایست بهر قیمتی بود باند را ببندیم و مانع از فرود هواپیمای آنها بشویم. ما با کمک بشکه  و لاستیک و هر وسیله دیگری که توانستیم باند را بستیم تا هیچ یک از هواپیماهای نظامی  اکراین نتواند بر خاک کریمه فرود آید. آنها مدام به آنجا پرواز می کردند. 140 نفر  برای  بستن فرودگاه اعزام شدند.  در دست این گروه  تبر و سپر و چماق و بعضی ها تفنگ  شکاری داشتند».

گروه آرمن توانست  به  محوطه باند فرودگاه برسد.  عملیات شبانه تحت رهبری  میخائیل شِرِمت فرمانده  رزمندگان  مردمی کریمه  انجام شد و اگر  حمایت بموقع گروه « افراد محترم» نبود،  عملیات می توانست  مبدل به عملیاتی  خونین شود.

« صدای کامیون های ارتشی شنیده شد و  نظامیان بدون هرگونه  نشان شناسایی  با  وسایل کامل جنگی از آن ها خارج شدند.  ما فهمیدیم که آنها واحدهای ویژه روسیه هستند و با کف زدن به آنها خوشامد گفتیم. بعضی از بچه ها از خوشحالی گریه کردند».

پس از برقراری کنترل کامل بر فرودگاه  به «سامول» دستور دادند  مراقب فرود و پرواز تمام هواپیماها باشد.

 سامول به شرکت خود در رویدادهای « بهار کریمه» افتخار می کند و بخود می بالد که در زمان  اتخاذ تصمیم  در باره سرنوشت  میلیون ها نفر  سست نشد  و محکم و پایدار وظایف را اجرا کرد.

« عموی من  در هنگ 89  تامان در کریمه جنگید و دوبار در « کرچ» مجروح شد.  می دانم که  آبروی  عمویم را حفظ کردم.  او خوشحال می شد اگر می دانست که نوه اش  مانع از لگد مال شدن خاک کریمه زیر چکمه های نئو فاشیست ها شده است».

 به گفته آرمن، الیگارشی اکراین در ازای سر او 200 هزار یورو پاداش تعیین کرده است. اما سامول می داند که  وفاداری به  کریمه و  ملت کریمه  ارزشی والاتر دارد.  اگر دوباره به گذشته برگردد  همان تصمیم را خواهد گرفت  و از همان راه خواهد رفت. زیرا آن رویدادها  فراموش نمی شوند و از خاطره ها زدوده نخواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала