گزارش و تحلیل

مشهد 2017 را بشناسیم/ مردم ایران آرام و صلح طلب هستند

© AP Photo / Hasan SarbakhshianAn Iranian Muslim man rides his bike as he passes unidentified photos of pilgrims in Mashhad, 900 km (540 miles) in northeastern Tehran, Iran
An Iranian Muslim man rides his bike as he passes unidentified photos of pilgrims in Mashhad, 900 km (540 miles) in northeastern Tehran, Iran - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرصت فراهم شده برای مشهد مقدس که با جمعیت تقریبی 6 میلیون نفر در سطح کل استان، دومین کلان شهر ایران بعد از تهران بحساب می آید، فرصتی است که می توان ابعاد مختلف و پتانسیلهای این شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به تمام دنیا معرفی نماییم.

خبرگزاری اسپوتنیک- دکتر محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و استاندار اسبق خراسان رضوي در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره اهمیت شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: بارگاه منور آقا امام رضا(ع) در شهر مشهد پذیرای سالانه بیش از 30 میلیون نفر زائر از ایران و جهان می باشد و جالب است که بدانید این شهر در ایام نوروز پذیرای 5 میلیون نفر مسافر است در حالیکه خود سه میلیون جمعیت دارد. به عبارتی در دنیا کمتر شهری وجود دارد که امکان پذیرایی از گردشگران دو برابر تعداد ساکنین شهر را در توان دارد. بنابراین معرفی شهر مشهد به عنوان قطب زیارتی و گردشگری برای جهان اسلام یک فرصت است.

اما از سویی معرفی این شهر به عنوان پایگاهی که از هزاران سال قبل مرکز تمدن اسلامی و شعر ادب بوده و بزرگانی چون فردوسی را در خود جای داده فرصت دیگری می باشد. توجه داشته باشید اکنون شاهنامه فردوسی یک اثر شناخته شده برای کل جهانیان است که به زبانهای مختلف دنیا ترجمه شده و در شهر طوس طی 30 سال سروده شده خود یکی از عوامل معتبر در شناخت و معرفی این شهر به جهانیان است. مشهد خواستگاه سبک خراسان در ادبیات و شعر فارسی است و علاوه بر اینکه سبک خراسانی در ایران استفاده می گردد یکی از سبکهای صادراتی به هند، پاکستان، تاجیکستان و برخی کشورهای آسیایی دیگرنیزمی باشد.

© Somayeh Pasandidehدکتر محمود صلاحی
دکتر محمود صلاحی - اسپوتنیک ایران
دکتر محمود صلاحی

صلاحی ادامه داد، فرصتی که در سال 2017 برای مشهد پیش آمد را حتی لحظه ای نباید از دست داد، چراکه به کمک مشهد میتوان ایران را هم به دنیا معرفی نمود. اماکن فرهنگی، گردشگری، دینی و باستانی فراوانی در این شهر وجود دارد که اطلاعات تمام آنها در سایت پایتخت فرهنگی جهان اسلام به نمایش گذاشته شده که باید از آنه بهره برد.
مردم ایران افراد آشتی و جو و صلح طلبی هستند و فرهنگ زندگی مسالمت آمیز با همسایگان جز روحیات ایرانی ها بوده و است و ریشه تاریخی دارد و به عنوان نمودنه زمانیکه امام رضا وارد شهر مشهد شدند 120 هزارنفر به استقبال ایشان رفتند که بیشتر آنها از برادران ایرانی اهل تسنن و دوستدار اهل بیت بودند که «ابوزراعه انصاری» و « ابن ابو اسلم طوسی» از سرشناس ترین آنها هستند. از سویی استکبار جهانی همیشه در تلاش بوده تا بین اقوام، فرقه ها و کشورهای اسلامی تفرقه افکنی نماید و اکنون می بینیم که متاسفانه موفق نیز شده و در یمن، سوریه، در عراق و افغانستان مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته و خود در حال لذت بردن، فروش اسلحه و بهره برداری از این تفرقه است.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در پایان افزود، امروز باید ببینیم دوستان سوریه، عراق، یمن، افغانستان، لبنان و تمامی مسلمانان کسانی هستند که در کنار آنها با تروریست و دشمنان مشترک مبارزه می کنند. دشمن مشترک جهان اسلام همانهایی هستند که تروریست را تربیت کرده و زمینه صدور آن به کشورهای مسلمان را فراهم نموده و اکنون نیز آنها را حمایت و تغدیه می کنند. مردم مظلوم و بی دفاع را قتل عام نموده و بناهای تاریخی حلب، لاذقیه، پالمیرا و تمامی بناهای باستانی و فرهنگی را در کشورهای مسلمان از میان می برند و چه کسی از این نابودی بهره می برد جزء صهیونیست و استکبار جهانی که ریشه و سابقه فرهنگی چندانی ندارند.
طبیعتا هرکشوری که در کنار ما با ترویسم بجنگد، در آبادانی و بازسازی مناطق تخریب شده باستانی مثل پالمیرا مشارکت داشته باشد دوست و همزیست مسالمت آمیز ما است. بنابراین از این فرصت پیش آمده برای مشهد بهره برده و نه تنها هویت تاریخی و فرهنگی و هماهنگی میان فرقه های مختلف در ایران بلکه هویت و فرهنگ تمام مسلمانان و کشورهای اسلامی را به جهان معرفی نماییم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала