گزارش و تحلیل

اقدامات نیروهای ویژه بریتانیا سوال برانگیز است

© AFP 2023 / Joel Fordاقدامات نیروهای ویژه بریتانیا سوال برانگیز است
اقدامات نیروهای ویژه بریتانیا سوال برانگیز است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز چهارشنبه 22 ماه مارس در نتیجه حمله تروریستی به منطقه وستمینسترلندن چهار نفر کشته و 40 نفر زخمی شدند و تروریست توسط پلیس از بین رفت.

ترزا می ، نخست وزیر بریتانیا بیان داشت که سطح تهدیدات تروریستی در کشور بالاتر نخواهد رفت.
حمله 22 ماه مارس سال 2017 خونین ترین حمله پس از حادثه تروریستی 7 جولای سال 2005 در بریتانیاست.
این حادثه در ساعت 14.40 به وقت محلی در یکی از مشهورترین محل های توریستی شهر اتفاق افتاد: ماشینی به پل وستمینسترس نزدیک شده و به پیاده دو رفته و چند نفر را زیر گرفت. سپس به ساختمان پارلمان رفت و توسط پلیس متوقف گردید. فرد مهاجم با چاقو به مامور پلیس حمله کرد و فرد مجروح بر اثر جراحت فوت کرد. مهاجم توسط یک مامور پلیس دیگر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد.
پیشتر رسانه ها اطلاع دادند که نام فرد مظنون به حمله ی تروریستی در لندن ابو ایزدین است. او به خاطر همدستی در فعالیت های تروریستی مدتی را زندانی بود.
سرگی گانچاروف ، رئیس انجمن بین المللی بازنشستگان سازمان ضدتروریستی " الفا" و کارشناس مسائل امنیتی معتقد است که تروریست ها تاکتیک خود را عوض کرده و نیروهای ویژه یک بار دیگر برای آن آمادگی نداشتند.
سرگی گانچاروف در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: " به دشواری بتوان پرده ای روی این ماجرایی که در لندن اتفاق افتاده است، کشید برای آنکه این حمله توسط یک تروریست تنها بود. بر اساس تمامی بدیهیات در حال حاضر حتی یک نیروی ویژه نمی تواند به طور جدی با این حادثه مقابله نماید. و این مسئله یک بار دیگر نشان می دهد که تروریست ها تاکتیک خود را تغییر داده اند. در عین حال این نگرانی باقی می ماند که نیروهای ویژه بریتانیا چطور برخورد کرده اند. برای آنکه مشخص بود ، این مهاجم مستعد تخلف و جرم بوده و همدست تروریست ها محسوب می شد. سخت است بگوییم ، چرا در این شرایط به صورت عملیاتی او را همراهی نکرده اند. باید آندسته از افرادی را که به ظهور تروریسم و فعالیت های افراطی مشکوکند کنترل نمود.
به عقیده این کارشناس نیروهای ویژه ی کشورهای اروپایی از شکست قطعی در مقابله با تروریسم رنج می برند.
سرگی گانچاروف خاطر نشان می کند: " به نظر من آن جنگی که القاعده به جامعه ی بین المللی اعلام کرد متاسفانه عملی شد. زنجیره حوادث را به یاد می آوریم: فرانسه، آلمان و اکنون بریتانیا ، کشورهای برجسته اروپایی که دچار حملات تروریستی می شوند. و باید با تاسف بگوییم که فعلا نیروهای ویژه ی این کشورها شکست های مشخصی را تاب می آورند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала