گزارش و تحلیل

یک عقیده: فرانسوا فیون امکان یادآوری سودمند بودن گفت و گو با روسیه را از دست نمی‌دهد

© AFP 2023 / Joel SagetБывший Премьер-министр Франции Франсуа Фийон
Бывший Премьер-министр Франции Франсуа Фийон - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نامزد رئیس جمهور و نخست وزیر سابق فرانسه فرانسوا فیون طی سخنانی در باره موقعیت مربوط به پیوستن مجدد کریمه به روسیه تعریف کرد که مساله استقلال کوزوو به چه ترتیبی حل شد

وی شب سه سنبه در برنامه زنده بحث‌ها در شبکه تلویزیونی تی اف یک فرانسه که 34 روز پیش از دور اول انتخابات پخش شد گفت:

«ما با دست خودمان مرز های کوزوو را تغییر دادیم. یک اصل بنیادی هست مبنی بر اینکه ملت حق دارد سرنوشت خود را مستقلانه تعیین کند و مرز هایی هم وجود دارند که به شیوه ای تعیین شدند که برای ملت قابل قبول نیست».

در این بحث‌ها مارین لو پن، رهبر حزب «جبهه ملی»، فرانسوا فیون، نخست وزیر سابق فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس جنبش «به پیش»، بنوا آمون، وزیر سابق آموزش و نماینده «حزب سوسیالیستی». ژان- لوک ملانشون، نماینده چپگرایان رادیکال شرکت کردند. انتخابات رئیس جمهور فرانسه در دو دور در تاریخ 23 آوریل و 7 مه برگزار می‌شود و 11 نامزد در آن سهم خواهند گرفت.

سیاست شناس آلکساندر شاتیلوف، رئیس دانشکده اجتماع شناسی و سیاست شناسی دانشگاه علوم دارایی وابسته به ریاست جمهوری روسیه در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ذکر کرد که موضوع روسیه برای بسیاری سیاستمداران فرانسه اهمیت دارد. وی در ادامه گفت:

«البته حالا در فرانسه موضوع روسیه برای بسیاری سیاستمداران از اهمیت بالا برخوردار است. زمینه این موضوع وسیع است از تحریمات گرفته تا مسایل مبارزه با تروریسم. اینکه این موضوع مطرح می‌شود نشان می‌دهد که روسیه در حال حاضر یک بازیگر جهانشمول است. ولی اکثر نامزد ها بجز مارین لو پن نسبت به روسیه روحیه انتقادی دارند. فیون هم سعی می‌کند خود را زیاد فرد هواخواه روسیه نشان ندهد ولی به فرانسوی‌ها سودمندی مناسبات با روسیه را یادآوری می کند».

این کارشناس روس اشاره کرد که در گفته‌های فیون حتی موضوع پیوستن مجدد کریمه به روسیه با لحن مثبت مطرح می شود. شاتیلوف در این رابطه گفت:

«لا اقل وی به حق می‌گوید که غرب مدت‌ها پیش خودش به تخریب مرز ها در اروپا پرداخت. مثلاً تخریب یوگسلاوی سابق را بگیریم که جنبه اجباری، سخت و خونینی داشت. در مقایسه با حوادث مربوط به اختلاف کوزوو و فروپاشی یوگسلاوی که چندی پبش رخ داد پیوستن مجدد صلح آمیز کریمه به روسیه چیز خاصی نداشت. فیون با گفتن این حق دارد. هر چند که به نظرم، در اروپا سخنان او گوش شنوا نخواهد داشت و از پیش محکوم به ناکامی است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала