گزارش و تحلیل

خانه ناتویی

© Fotolia / Kariochiمقر ناتو
مقر ناتو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لهستان، چک و مجارستان از خانه ناتویی موقت برخوردار شدند.

لهستان، چک و مجارستان  18 سال قبل — 12 ماه مارس سال 1999 میلادی —  رسما عضو ناتو شدند.  کشورهای مذکور اولین کشورهای  عضو سازمان ورشو بودند که به عضویت ناتو درآمدند.

بسیاری از کارشناسان  متذکر شدند  که این عضویت خیلی آسان صورت گرفت.  از  اعضای جدید  بازسازی نیروهای مسلح  مطابق با استاندارد  ناتو درخواست نشد.  برای ناتو مهم  گسترش سریع اولیه بود.  و برای آمریکا،  این رویداد  سمبل تحکیم  مقام خود  به عنوان « فاتح جنگ سرد» بود.

ائتلاف ناتو در روز 4 آوریل سال 1949 میلادی  در آمریکا تأسیس شد  و هدف اصلی آن را «دفاع از اروپا در مقابل  نفوذ شوروی» تشکیل می داد. تمام اعضای ناتو  موظف شدند بطور جمعی از هر یک از اعضای ائتلاف در صورت حمله به آن کشور دفاع کنند.

нато - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
مقر جدید ناتو
کنستانتین  سوکولوف  کارشناس  ژئوپلیتیک  و  عضو وابسته  آکادمی  علوم طبیعی روسیه  در این خصوص گفت:   لهستان، چک و مجارستان  به خاطر سود مالی  عضو ناتو شدند.  این کشور ها از  حق « خائن اول» برخوردار شدند. آنها آن سیستمی را که تا آن زمان وجود داشت لو دادند.  آنها اولین کشورهایی بودند که به دستور  غرب   اولین گام را برداشتند و البته نه فقط برای عضویت در ناتو ، بلکه برای اینکه برای دیگر کشورها سرمشق باشند.  طبیعتا عضویت در ناتو از آن ها در مقابل  هیچ گونه  دفاعی را در نظر نمی گرفت، زیرا هیچ کس قصد حمله به آن ها را نداشت.  اما به حساب این حرکت سیاسی ، کشورهای مذکور از سود و امتیازات خاصی برخوردار شدند.  آنها پول زیادی بصورت وام  و امتیازات اقتصادی دریافت کردند و یا بقولی « 30 سکه نقره خود» را در جیب ریختند».

 کارشناس روسیه در ادامه صحبت خود با « اسپوتنیک»  گفت:  البته آنها  مجبور شدند جواب این پول ها را بدهند.  بدین منظور در عملیات  افغانستان  و  کمپین  عراقی ناتو  شرکت کردند که فرانسه و آلمان و ترکیه از شرکت در آن خودداری ورزیدند که اعضای بزرگتر ناتو بودند.  کشورهای لهستان و چک و مجارستان مجبور شدند در ازای « خیانت خود»  وظایف محوله را به انجام برسانند و آن ها اینکار را کردند».

 به عقیده کارشناس روسیه،  امتیازات  ناتو به  کشورهای لهستان و چک و مجارستان نمی توانند تا ابد ادامه داشته باشند.

—   بدشواری می توان گفت که شهروندان آن کشورها چه برخوردی نسبت به ناتو دارند.  به نظر من آنها می بایست به این درک رسیده باشند که  پیش پرداخت ها و امتیازاتی که به آنها واگذار شد به پایان می رسد و هیج کس در غرب قصد ندارد به آنها کمک کند و یا آن ها را  در فهرست « نخبگان غربی» وارد  کند. فعلا آن ها در وضعیتی بسر می برند که از ما روبرگرداندند و به  غرب رو کردند و  این  تغییر جهت امتیاز خوبی برایشان داشت.  اما این وضعیت مدت زیادی ادامه نخواهد داشت.  تمام وام های واگذار شده  به آن ها، تمام کمک هایی که به آنها رسانده شد « بخار شدند» و حالا زمان پاسخگویی  فرا می رسد.  برخورد شدید خواهد بود.  به عقیده من، وضعیت اجتماعی در این کشور ها پس از مدتی تغییر خواهد کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала