گزارش و تحلیل

کلاه هوشمند شب

© Sputnik / Alexandr Kryazhevنظامیان واحد های ویژه روسیه
نظامیان واحد های ویژه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واحدهای ویژه روسیه مجهز به کلاه هوشمند شب شدند.

«اشخاص محترم»- رزمندگان  نیروهای ویژه  وزارت دفاع و  واحد های ویژه  سرویس فدرال امنیت روسیه  کلاه های « هوشمند» را دریافت کردند.  کلاه های جدید مجهز به  دستگاه دید شب و فانوس های ویژه شب هستند. جهت دوری از نابودی نظامیان خود،  نشان  مادون قرمز ویژه ای  روی کلاه نظامیان  واحدهای ویژه روسیه نصب شده است  که فقط برای  دستگاه دید شب  و تصویرساز گرمایی قابل رویت است. بعلاوه این کلاه براحتی  با حساب  خودویژگی های آناتومی  انسان  تنظیم می شود.

عنوان رسمی  این کلاه که توسط  گروه شرکت های « کوندور» طراحی و ساخته شده است  — « Night Cap 5.45 Design» است. قبلا  نظامیان واحد های  ویژه  در پشت جبهه دشمن  و یا در زمان حملات  از کلاه های ایمنی و یا ورزشی استفاده می کردند. اما آنها سنگین تر هستند و هرازگاهی هر گرم اضافی  خطر شکست عملیات را دربردارد.  کلاه شب فقط  دهها گرم وزن دارد و  براحتی آن را می توان جمع کرد در  داخل جلیقه و یا کوله پشتی گذاشت.

 ایوان لوبانوف  رئیس رشد و توسعه  پروژه Night Cap 5.45 Design و جنگ دیده  واحد « آ»  مرکز واحد ویژه سرویس فدرال امنیت روسیه در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت: « هم اکنون  کلاه شب  آزمایشات را پشت سر گذاشته  و برای نظامیان واحدهای ویژه  سرویس فدرال امنیت و فرماندهی نیروهای عملیات ویژه خریداری می شود. Night Cap 5.45 Design نمی تواند بطور کامل جای کلاه را بگیرد  اما مکمل آن است. استفاده از « کلاه شب» در پشت جبهه دشمن  و یا در حال رانندگی  و یا نظارت طولانی بر هدف و یا کمک به مجروحان برای رزمندگان  واحد های ویژه راحت تر خواهد بود.  اما هنگام حمله به  ساختمان ها و یا عملیات در  نقاط مسکونی و یا در مناطق کوهستانی  باید از کلاهخود استفاده شود».

ظاهر کلاه شب فرقی با  کلاه معمولی ورزشی ندارد  و تنها تفاوت آن بند ویژه ای است  که وقتی دستگاه دید شب و باتری های اضافی روی آن نصب می شود محکم کلاه را روی سر  نگه می دارند. این کلاه برای  هر یک از  نظامیان بطور جداگانه تنظیم می شود. بدین منظور در « کلاه شب» تنظیم کننده دوخته شده است  که می تواند آن را به اندازه سر هر یک از نظامیان تنظیم  کند.

این کلاه از «پارچه توری مانند» درست شده است که حتی در زمان کار بدنی زیاد، مانع از عرق کردن سر می شود.  در زمستان براحتی می توان آن را روی کلاه گرم زمستانی پوشید. در پشت کلاه  جیبی برای باتری  اضافی دوخته شده است.

در دو طرف « کلاه شب» نشان های ویژه ای نصب شده است  که بخوبی در دستگاه دیده شب قابل رویت هستند.  معمولا این نشان — پرچم روسیه  با نوشته « راسیا» است.  در پشت کلاه فانوس مادون قرمز  نصب شده است. وجود آن ها اهمیت زیادی در زمان کار  واحدهای ویژه  با نیروی هوایی  دارد.  خلبانان با روشن و خاموش شدن فانوس های  مادون قرمز می توانند خودی ها  را از دشمنان تمیز بدهند.

تا چند سال پیش  نیروهای روسیه  از نظر دستگاه های دید شبانه  و تصویرساز گرمایی  از همکاران  غربی خود عقب مانده بودند و از تجربه کم عملیات شبانه برخوردار بودند.  اما هم اکنون با توجه به فیلم های  خبری  عملیات در سوریه، رزمندگان نیروهای عملیات ویژه، بیشتر  در شب کار می کنند.  آنها مجهز به مدرن ترین دستگاه های دید شبانه هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала