گزارش و تحلیل

نظرسنجی آمریکایی در تاجیکستان

© Sputnik / Alexey Kudenkoتاجیکستان
تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا در تاجیکستان همه پرسی اجتماعی برگزار می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا  قصد دارد  همه پرسی بزرگ مقیاس اجتماعی در تاجیکستان برگزار کند. گرداننده این پروژه  بر اساس  نتایچ مناقصه انتخاب خواهد شد.  اعلامیه شرکت در این مناقصه در  سایت  سفارشات دولتی آمریکا  درج شده است.  یکسال پیش واشنگتن  تحقیقات مشابهی را  در اکراین و قزاقستان  سازماندهی کرد. عالم فصح الدینوف، خبرنگار  « اسپوتنیک» در تاجیکستان در این خصوص گزارش  داد.

اعلامیه برگزاری  همه پرسی سراسری در تاجیکستان در سایت  سفارشات دولتی آمریکا درج شده است  و در  توضیح منقاصه جهت انتخاب سازماندهنده آن  گفته شده است که افراد بالای 18 سال مد نظر هستند  و در فرم همه پرسی 45 سوال  وجود خواهد داشت. هدف از این همه پرسی  تعیین موضع  شهروندان تاجیکستان نسبت به  مسائل اقتصادی  و اجتماعی در داخل کشور  و  مسائل جهانی است. کارشناسان معتقدند که در تمایل آمریکایی ها برای  تشخیص روحیات  عمومی در تاجیکستان، هیچ چیز  غیر عادی مشاهده نمی شود.  دیگر کشورها نیز  همه پرسی مشابهی در آسیا مرکزی برگزار می کنند.  اما نکته دیگر آن است که  ایالات متحده به چه دلیل  خواهان حس نبض  زندگی تاجیک هاست و از اطلاعات دریافتی برای چه مقاصدی استفاده خواهد کرد.

دمیتری پاپوف  کارشناس  موسسه پژوهش های استراتژیکی  روسیه در این خصوص گفت: از نتایج این نوع همه پرسی می توان هم برای اهداف سازنده و غیرسازنده  استفاده کرد.  آمریکایی ها می توانند با کمک نتایج همه پرسی  نقاط ضعف  و آسیب پذیر  در کشور را مشخص کنند و از آن برای متزلزل کردن  اوضاع  اجتماعی — سیاسی در تاجیکستان  استفاده کنند. و یا می توانند برای انجام کارهای مفید  مورد استفاده قرار بدهند، مثلا برای  تعیین  بهترین  روش رساندن  کمک های انسانی.  بهر حال، این موضوع که آمریکا در صدد برگزاری همه پرسی برآمده است گویای افزایش توجه آن کشور به تاجیکستان است».

به گفته  دمیتری پاپوب ، شرایط برگزاری  همه پرسی باعث نگرانی تاجیک ها می شود که باید  تحت شرایط بسیار محرمانه ای  به سوالات پاسخ داده شود.

—  آنچه  باعث نگرانی من شد، محرمانه بودن شرایط برگزاری همه پرسی بود که حتی  نام سفارش دهنده — وزارت امور خارجه آمریکا — باید  برای شرکت کنندگان در همه پرسی و  حتی  بعضی از مجریان آن  پنهان بماند.  بعلاوه نتایج  همه پرسی و  نام سفارش دهنده نباید برای  شخص ثالث  فاش شود از جمله رسانه ها ، موسسات آکادمیک و دولت تاجیکستان. نتایج همه پرسی به مدت دو سال  فاش نخواهد شد و  نام سفارش دهنده  به اطلاع رسانه ها رسانده نخواهد شد.  این نکات  گویای آن است  که این همه پرسی  به نفع  سرویس های ویژه  برگزار می شود».

دمیتری پاپوف کارشناس  مسائل آسیای مرکزی  معتقد است که مقامات  تاجیکستان به این همه پرسی اجتماعی توجه نشان خواهند داد.  به گفته تحلیلگران   کنترل این  موضوع در تاجیکستان دشوار نخواهد بود.

عزیز رحمانوف  مدیر مرکز پژوهش  مناطق جهان در دوشنبه بعید نمی داند که آمریکایی ها مایلند علایق سیاست خارجی  تاجیک ها را  مشخص سازند. تحللیگر  تاجیک  گفت که برای تعیین این موضوع نیازی به برگزاری همه پرسی نیست، کافیست به این نکته توجه شود که چه تعداد تاجیک برای کار و تحصیل به روسیه می روند و چه تعداد به آمریکا.

—  به عقیده من بسیاری از شهروندان تاجیکستان از نظر معیارهای ارزشی  طرفدار روسیه باقی خواهند ماند. بسیاری از مهاجران تاجیک در روسیه هستند. برای اینکه ساکنان تاجیکستان به طرفداری از  آمریکا دست بزنند، 2 میلیون نفر از تاجیک ها باید در آمریکا مشغول کار بشوند.  در اینصورت شاید ما طرفدار آمریکا بشویم.  اما حالا وضع  طور دیگری است».

پس علت توجه آمریکا به تاجیکستان چیست؟  کارشناسان جواب ساده ای به این سوال می دهند. هر چند تاجیکستان  کشور کوچکی با اقتصاد ضعیف است  اما از وضعیت جغرافیایی  جالبی برخوردار است. تاجیکستان از طولانی ترین خط مرزی با افغانستان  برخوردار است و هممرز با چین است.  بعلاوه همانا در  تاجیکستان بخش اعظم  ذخایر آبی  وجود دارد.  از اینرو هر کشور بزرگی که به شکلی  از موضع خاص خود در تاجیکستان برخوردار باشد  می تواند  ریتم  زندگی در  آسیای مرکزی  را حس کند و بر  روندهای  منطقه تأثیر بگذارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала