گزارش و تحلیل

همکاری ژاپن و عربستان سعودی به عنوان گرایش بسوی عدول از جهانی سازی اقتصادی

© AFP 2023 / FAYEZ NURELDINEهمکاری ژاپن و عربستان سعودی به عنوان گرایش بسوی عدول از جهانی سازی اقتصادی
همکاری ژاپن و عربستان سعودی به عنوان گرایش بسوی عدول از جهانی سازی اقتصادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری کیودو، ژاپن و عربستان سعودی به توافقی با عنوان «ژاپن و عربستان سعودی. بینش 2030 » رسیدند.

ژاپن به عربستان مساعدت خواهد کرد که قصد دارد اقتصاد خود را بازسازی کرده و از وابستگی نفتی خلاص شود. در این جریان واحد های صنعتی ژاپن در مناطق ویژه عربستان که در آن کشور تشکیل خواهند شد از شرایط سودمند برخوردار 

ایجاد منطقه اقتصادی مشترک توسط ژاپن و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
ایجاد منطقه اقتصادی مشترک توسط ژاپن و عربستان سعودی
خواهند شد. این نیات در توافقنامه دوجانبه منتشر شد در تاریخ 13 مارس در توکیو منعکس شده است.

عبد الرحمن الرشیدی رئیس کمیته اقتصاد و انرژی وابسته به شورای مشورتی پادشاهی عربستان سعودی به اسپوتنیک گفت که این پادشاهی به شرکت شرمایه گذاران ژاپن در برنامه خصوصی سازی شرکت های دولتی علاقمند است.

یکی از کارشناسان عرب شناس که نخواست اسمش افشا شود در مصاحبه با اسپوتنیک تعریف کرد که ژاپن چه می‌تواند به عربستان عرضه کند تا آن کشور بتواند اقتصاد کمتر وابسته به نفت را بسازد. او گفت:

«پیشتر عربستان در حال پیاده کردن چنان نوع سرمایه‌گذاری دولتی بود که در آن پروژه های بزرگ از نظر پول از درآمد های حاصله از نفت تأمین می شدند. در زمان حکومت پادشاه جدید خط اقتصادی به سوی آزاد سازی و تنوع گرایی اقتصاد حرکت می کند. هدف همکاری با ژاپن همان آزادسازی است یعنی جلب بیشتر عربستان به مناسبات اقتصادی بین‌المللی نه به منزله قدرت نفتی بلکه به کمک متنوع کردن اقتصاد آن با شرکت سرمایه‌گذاری ژاپنی. ژاپن در عوض به بازار عربستان دسترسی پیدا می‌کند که دارای 30 میلیون نفر با قوه خرید بالا است و بعلاوه حضور در بازار شبه جزیره عربستان عاید ژاپن می‌شود که رویهرفته 48 میلیون نفر را تشکیل خواهد داد».

خبرنگار اسپوتنیک از آندره فسیون ژاپن شناس از آموزشگاه عالی اقتصادی مسکو پرسید که آیا ژاپن حاضر است در رشته نفت و معادن عربستان که به آن‌ها احتیاج زیادی دارد سرمایه‌گذاری کند؟ این کارشناس در جواب گفت:

«گمان می‌کنم که هدف اصلی صدور فناوری های پیشرفته ژاپن به عربستان دسترسی به نفت و گاز ارزان است. هدف درجه یک دریافت گاز مایع از عربستان است. این کار رشته کشتی سازی ژاپن را به پیش خواهد برد. حمل نفت عربستان بوسیله نفتکش های بزرگ انگیزه خوبی برای کشتی سازی ژاپن خواهد بود. این‌ها دو نکته مثبت برای پیشرفت اقتصاد ژاپن است».

آنا کورولیوا تحلیلگر امور دارایی مجله روسی «اکسپرت» می‌گوید که بازدید پادشاه عربستان از ژاپن هم اینک یک حادثه تاریخی نامیده شده است. این کارشناس گفت:

«هیات پادشاه عربستان متشکل از 500 سوداگر و کارمند دولتی است. عربستان مایل است صدور اجناس خود به ژاپن را روبراه کند. این قضیه بویژه حالا اهمیت دارد وقتی که بر اثر کاهش نرخ نفت مبادله کالا بین ژاپن و عربستان سقوط کرد. ولی شرکت های مستقر در حوزه های ویژه اقتصادی می‌توانند از مزایای متفاوت برخوردار شوند در درجه اول از پرداخت مالیات پایین و حمایت های چشمگیر پولی. این امکان خوبی است برای فروش اجناس عربستان در بازار ژاپن. از سوی دیگر تخفیف های مالیاتی و کاهش عوارض گمرکی شرکت های ژاپنی را برای ساخت کارخانه ها و مراکز پژوهشی در خاک عربستان تشویق خواهد کرد. حالا معلوم شده که بنیاد مستقل پادشاهی و سافت بانک ژاپن با تشریک مساعی صندوق 25 میلیون دلاری را تاسیس کرده و به کار سرمایه‌گذاری و راه اندازی فناوری های پیشرفته خواهند پرداخت. این طرح ها با نقشه های متنوع سازی اقتصاد عربستان مطابقت کامل دارد که به خاطر نرخ پایین نفت در دو سال اخیر در شرایط کسری بودجه بسر می برد».

از این گذشته ژاپن و پادشاهی عربستان سعودی به این توافق رسیدند که به رایزنی ها در باره امکان فروش سهام «سعودی ارامکو» در بورس توکیو ادامه یابد. این بزرگترین شرکت تولید کننده نفت در جهان است. می‌شود با اطمینان به این نتیجه رسید که همکاری دو طرف مقیاسی خواهد بود. زمان نشان خواهد داد که این همکاری تا چه اندازه بارور خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала