گزارش و تحلیل

عملیات ناو هلی کوپتر بر ژاپنی و توسعه چهارچوب اقدامات ناوگان ژاپن

© REUTERS / Thomas Peterعملیات ناو هلی کوپتر بر ژاپنی و توسعه چهارچوب اقدامات ناوگان ژاپن
عملیات ناو هلی کوپتر بر ژاپنی و توسعه چهارچوب اقدامات ناوگان ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت ژاپن تصمیم گرفته است که کشتی جنگی بزرگ خود ، ناوشکن هلی کوپتر بر « ایدزومو» را برای سفر سه ماهه به دریای کره جنوبی و اقیانوس هند بفرستد.

این اقدام ممکن است به عنوان توسعه ی قوی چهارچوب جغرافیایی اقدامات نیروی دریایی ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم باشد. واسیلی کاشین، کارشناس نظامی روسی در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک در این خصوص شرح داد.
« ایدزومو» ، کشتی بزرگ و جزء ناوشکن های هلی کوپتربر یست که تنها به ژاپن تعلق دارند. چنین کشتی در کشورهای دیگر جهان ، هلی کوپتر بر یا هواپیما بر سبک محسوب می شود. قدرت جابه جایی کامل « ایدزومو» ۲۷ هزار تن است ، براساس همین نشانه ، نسبت به هواپیمابرهای سبک کشورهای اروپایی برتری می یابد و تقریبا با برخی از انواع کشتی های جنگی آمریکایی مطابقت دارد.
از لحاظ تئوری ، ایدزومو ممکن است با هواپیماهای پرواز عمودی اف-۳۵ب مجهز شده و به هواپیما بر سبک کامل تبدیل شود. اما در حال حاضر هیچ چیزی در خصوص طرح های ژاپن برای خرید چنین هواپیماهایی مشخص نیست. بدیهی است برای استقرار هواپیماها همچنین باید مدرنیزاسیون « ایدزومو» صورت گیرد، یعنی به سکوی پرش هواپیماها و تقویت عرشه نیازمند است.
در عین حال این کشتی با هلی کوپترها هم قدرت زیادی دارد. معمولا ۹ هلی کوپتر را حمل می کند اما اگر لازم باشد تعداد آنها ممکن است بیشتر شود. هلی کوپتر بر می تواند اتصالات کشتی را فراهم کند و در آن امکانات ضد قایقی تکمیلی وجود دارد.
هلی کوپترها همچنین می توانند به منظور جاسوسی و اهداف مشخصی برای کشتی هایی که به موشک های ضدکشتی مجهزند استفاده شوند. می توان گفت که به همراه ایدزومو برای عملیات فرستاده شده و یکی از ناوشکن های جدید ژاپنی با موشک های ضد قایق و سیستم قوی ضد هواییست.
بدون شک قدرت و امکانات جدید ناوگان ژاپن ، قابلیت های آن برای شکوفایی نیروها در مناطق دور جهان نشان می دهد. عبور چنین کشتی از طریق دریای چین جنوبی ، عکس العمل منفی سیاسی چین را برانگیخته و به عنوان دشمنی با نظرات اجتماعی چینی برداشت می شود.
روشن است چین در تمایز از ژاپن اکنون یکی از هواپیما برها را داشته و دو مدل جدید می سازد. این کشتی ها قادرند برنامه های زیادی را اجرا کنند. ممکن است که چینی ها از تنها ناو هواپیما بر خود با نام « لیاونین» برای نمایش قدرت در زمان عملیات « ایدزومو» استفاده کنند. در عین حال نیروهای ژاپنی تنها بخشی از گروهک ها ی مشترک با آمریکا در بخش غربی اقیانوس آرام محسوب می شوند و آمریکایی ها در هر صورت با امکانات استفاده از نیروهای هواپیمابر چینی آشنا هستند. در عین حال ایدزومو برای حل مسائل دفاع ارتباطات از زیردریای های چینی می تواند از کشتی های هواپیما بر عظیم و کلی نیروی دریایی آمریکا امتناع نکند.
برنامه دفاع ارتباطات ، اهمیت زیادی برای ژاپن دارد هم به عنوان کشوری که به طور کامل به واردات تقریبا تمامی انواع کالاهای خام مهم و حیاتی از جمله سوخت و مواد غذایی وابسته است. وحشت در برابر توسعه سریع ناوگان زیردریایی چینی به نظر می رسد که قدرت محرکی برای ساخت کشتی نوع « ایدزومو» است. در عین حال وجود واحد های جنگی بزرگ پرستیژ ناوگان دریایی ژاپن را تقویت می کند و به توسعه ی تماسها با ناوگان سایر کشورهای آسیایی یاری می رساند و ارزش ژاپن را به عنوان متحد نظامی در چشمان آمریکا افزایش می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала