گزارش و تحلیل

امکان مقدس تاجیکستان

© Sputnik / N. Kozlovskiyپامیر تاجیکستان
پامیر تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روس ها نقشه جغرافیایی مقدسات تاجیکستان را طراحی می کنند.

در دوشنبه پروژه «  جغرافیای مقدسات تاجیکستان» معرفی شد. کارهایی در پامیر به انجام رسیده و سفر به « سغد» باید انجام شود. طراحان این برنامه که متخصصان روس و تاجیک هستند  به ساخت نقشه جغرافیایی  میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی  اقوام آسیای میانه را  خواهند پرداخت. چرا محققان نسبت به  تاجیکستان ابراز توجه می کنند؟ عالم فصح الدینوف خبرنگار « اسپوتنیک» در دوشنبه در این خصوص گزارش می دهد.

« جغرافیای مقدسات تاجیکستان» — پروژه  مرکز مسکویی « لف گومیلِف»است.  این مرکز سالهاست که به توصیف  اماکن مقدس در  اقصی نقاط  اورآسیا می پردازد.  کارمندان این مرکز  تحقیقاتی در آلتای، کالمیکیا، یاکوتیا و قرقیزستان به انجام رساندند.  و حالا توجه آنها به تاجیکستان جلب شده است.  کارمندان مرکز « گومیلِف» این اراضی را  یکی از  مراکز تمدن  اورآسیا می نامند.

پاول ظریفولین  مدیر مرکز  مسکویی « گومیلِف» در این خصوص گفت: تاجیکستان همیشه  متخصصان را به سوی خود می کشاند.  در آنجا  میراث باستانی آسیا حفظ شده است. وارثان  سغدیان باستانی  را در  تاجیکستان مشاهده می کنیم و از سوی دیگر در آنجا اقوامی از گروه زبانی اروپای شرقی زندگی می کنند  که وارثان تمدن  آریایی و  زبان آنها — وارثان یوئژی ها، هپتالیان و ساکاها — هستند. می دانیم که در آنجا اقوام پامیر و یغناب ها زندگی می کنند که به زبان های  بسیار نادری تکلم میکنند.  تاجیکستان برای ما مثل یک قصه  شرقی است».

در سال گذشته کارمندان مرکز « گومیلِف» مأموریت بزرگی در پامیر  داشتند.  بر طبق نتایج  تحقیقات ، نقشه  میراث تاریخی  تهیه شد.  روی این نقشه، دژ های قدیمی و تپه های مقدس  و غارهای کوچکی وجود دارند که گردشگران و زائران را به آنجا می کشاند. کارمندان مرکز گومیلِف اظهار داشتند  که  ارزش های  مادی و اقتصادی گذرا هستند،  اما جغرافیای مقدسات — همیشه جاویدان می ماند.

—  ما سعی کردیم تمام مناطق تاجیکستان را  روی این نقشه رسم کنیم.  بعد کتابی  منتشر خواهد شد  و شاید یک بازی کامپیوتری نیز بسازیم».

پاول ظریفولین، مدیر مرکز « گومیلِف»  متذکر شد که پامیر از انرژی خاصی برخوردار است.  بیخود نیست که همه فاتحان کبیر  با شروع از  اسکندر  مقدونی  تا چنگیزخان  و تیمور و پادشاهان انگلیس همه به این  منطقه توجه کردند. با شکلگیری روسیه،  دوران دیگری آغاز شد — دوران ثبات و کشفیات بزرگ علمی.  در قرن 20، آلکسی فِدچِنکو، نیکلای واویلوف و آندری سنِسارییف،  محققان روس، روس ها را با تاجیکستان آشنا کردند و  نقشه جغرافیایی تاجیکستان را ساختند.  بعد از آن، معلمان  و پزشکان و  مهندسان و معماران  روسیه راهی تاجیکستان شدند.  فروپاشی اتحاد شوروی  باعث قطع مناسبات زیادی شد.  هم اکنون به عقیده ظریفولین دوره دوم بازگشت روسیه به  شرق شروع می شود.

—  «وجوه مشترک بین روس ها و تاجیک ها زیاد است. اگر به لباس های سنتی هر دو قوم بنگریم، متوجه خواهیم شد که وجوه مشترک زیادی در  تزیینات پوشاک  تاجیک های ساکن در پامیر  و روس های ساکن شمال روسیه وجود دارد.  شاید در بعضی از لغات نیز بتوان  ریشه های مشترک را مشاهده کرد.  شاید لغات مختلف باشند اما تلفظ آنها خیلی نزدیک بهم است.  مهم آن است که نوعی  خویشاوندی انرژتیک ، نوعی انرژی در پامیر وجود دارد که شباهت زیادی با انرژی  شمال روسیه دارد.  این سنن و فرهنگ در آنجا حفظ شده است.  باید آن را مطالعه  کرد، دوست داشت و از آن مراقبت نمود».

مورخ پاول ظریفولین  در باره برنامه های مرکز « گومیلِف»  در تاجیکستان تعریف کرد.  کارمندان مرکز مذکور قصد دارند درماه مه به شمال تاجیکستان سفر کنند.  محققان فصد دارند به مراکز بزرگ « سغد» تاجیکستان سفر کنند.  سر راه از « پنجیکند» باستانی نیز دیدن خواهند کرد  که بوریس  مارشاک   مورخ مشهور روس نیم قرن به مطالعه آنجا پرداخت. یکی دیگر از برنامه های  مأموریت آینده،  رفتن به « استروشن» است و مقصد نهایی « خجند» خواهد بود که توسط اسکندر مقدونی  به عنوان شهر « اسکندر» بنا  شده بود.  کارمندان مرکز « گومیلِف» معتقدند که  نتایج تحقیقات آنها به روس ها و تاجیک ها کمک خواهد کرد بهتر یکدیگر را بشناسند و درک کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала