گزارش و تحلیل

چاپلوسی به حساب مردم عربستان

© AP Photo / Hassan Ammarدیدار جانشین ولیعهد عربستان با ترامپ
دیدار جانشین ولیعهد عربستان با ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که زیر پای آقای دونالد ترامپ در ایالات متحده سست است شاهزاده محمد بن سلمان خود را به رئیس جمهوری ایالات متحده آویزان کرده تا بلکه شکست های پیاپی طرح های بالا کشیدن وی در خاندان سعودی از راه ترامپ به فرجام برسد.

طبق همه موازین دیپلماتیک شاه عربستان و پس از وی ولیعهد برای دیدار و قول و قرار گذاشتن با رئیس جمهور تازه کار ایالات متحده مقدم تر بودند اما شاهزاده محمد بن سلمان همه را دور زد و خود را به ترامپ رساند تا ارادت و سرسپردگی خود را به وی نشان دهد.
با توجه به شرایط محبوبیت ضعیفی که آقای ترامپ در ایالات متحده با آن مواجه می باشد محمد بن سلمان امیدوار است که راه وی باز باشد.
اگر به شرایط ترامپ و محمد بن سلمان را مقایسه کنیم می بینیم که هر دو با مشکلات عدیده در کشورهای خود مواجه می باشند و یه نحوی هر دو به یکدیگر نیاز مبرم دارند.
همین نیاز مبرم نیز در خروجی ملاقاتشان نیز مشخص است.
هر دو نیاز دارند یک دشمن کاذب برای ملت های خود ایجاد کنند، و بدیهی است که دیوار از دیوار ایران کوتاهتر پیدا نمی کنند. هر دو به حمایت یکدیگر در پروژه های شکست خورده خود نیاز دارند و به همین دلیل ترامپ هیچ اشاره ای به دخالت ها و عملکرد عربستان سعودی در یمن و سوریه و عراق و مصر و لیبی و… تقریبا نیمی از جهان نکرده و اصلا در مورد کشتار مردم مظلوم یمن و اشغال بحرین و حمایت از گروه های تندرو و تروریستی و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی و ممنوعه و غیره صحبت نکرده و بر عکس بر پشت شاهزاده جوان زده و قول حمایت بیشتر به وی در پروژه های شکست خورده اش را داده. البته مشروط بر اینکه محمد بن سلمان نیز پدرش را وادار کند هزینه ماجراجویی هایش را پرداخت کند.
نزد آقای ترامپ هیچ چیز مفت نیست.

دیدار جانشین ولیعهد عربستان با ترامپ - اسپوتنیک ایران
دیدار جانشین ولیعهد عربستان با ترامپ
شاهزاده محمد بن سلمان نیز تعهد کرده بیش از دویست ملیارد دلار از پولهای عربستان سعودی را در ایالات متحده خرج کند تا رئیس جمهوری ایالات متحده از او راضی باشد.
در حالی که دولت قبلی ایالات متحده حاضر نبود راه را برای شاهزاده محمد بن سلمان باز کند تا سلسله مراتب خانوادگی حکومت سعودی را بر هم بزند ظاهرا ولی ولیعهد رگ خواب رئیس جمهوری ایالات متحده را به دست آورده و با استفاده از ابزار پول تلاش دارد جایگاه خود به عنوان جانشین پدر را تقویت کند.
با توجه به جایگاه آقای ترامپ در ایالات متحده و افزایش نفرت داخلی بر علیه وی می توان گفت مشاوران محمد بن سلمان وی را وارد بازی بسیار خطرناکی کرده اند بازی ای که به جای ریسک قمار به حساب می آید و با بازی های قبلی بسیار متفاوت است.
محمد بن سلمان تا چند صباح پیش با دشمنان داخلی از خاندان حاکم که با به حکم رسیدن وی مخالف بودند از یک سو و دشمنان داخلی ومنطقه ای که با ماجراجویی های وی در یمن مخالف بودند از سوی دیگر مواجه بود اما با این رویکرد خود با کل آمریکایی های مخالف با ترامپ رویارو شده.
مخصوصا که وی اصرار داشت در مورد مسایلی که درون خود ایالات متحده توسط مردم این کشور مورد مخالفت و انتقاد است از ترامپ حمایت کند، حمایتی که بیش از تقویت موقعیت آقای ترامپ منجر به افزایش نفرت از وی و عربستان سعودی درون ایالات متحده خواهد گشت.
اما جای تعجب دارد که رئیس جمهوری ایالات متحده اینقدر خار و ذلیل شده که نیاز به حمایت ولی ولیعهد عربستان سعودی از تصمیمات خود داشته باشد.
آمریکا و عربستان سعودی بر اهمیت مقابله با ایران تاکید کردند - اسپوتنیک ایران
آمریکا و عربستان سعودی بر اهمیت مقابله با ایران تاکید کردند
نکته دیگری که جای تعجب دارد این است که شاهزاده محمد بن سلمان برای راضی کردن ترامپ تعهد کرده دویست ملیارد دلار از پول مردم عربستان را در ایالات متحده خرج کند.
اولا ایالات متحده کشوری نیست که مشکلات اقتصادی اش با این مبالغ کوچک در قیاس با اقتصاد بزرگ این کشور حل شود.
دوما اینکه مردم خود عربستان پرس و جو خواهند کرد که آیا آنها محق تر نبودند این پولها در سرزمینشان خرج شوند.
سوما اینکه سابقه نشان داده هر کشوری که هر پولی را در ایالات متحده به هر نحوی قرار داده باید آن را فراموش کند چون آمریکایی ها راهکاری برای بالا کشیدن این پول پیدا خواهند کرد و زمانی که وزیر امور خارجه عربستان سعودی اظهار داشت عربستان حدود هفتصد ملیارد دلار پول در ایالات متحده دارد آقای ترامپ که آن زمان کاندیدای ریاست جمهوری بود چشم هایش برای بالا کشیدن این پول ها گرد شد و علنا اعلام کرد که باید این پول ها را به عنوان هزینه حمایت از عربستان سعودی از آنها گرفت و مشخص است فقط تا زمانی رئیس جمهوری ایالات متحده پذیرای محمد بن سلمان و آل سعود خواهد بود که این پولها تمام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала