پیش‌بینی یک سایت امنیتی آمریکا از انتخابات 96 ایران: شکست دادن روحانی کار دشواری خواهد بود

© Fotolia / GelangelanЗдание Конгресса США на Капитолийском холме в Вашингтоне
Здание Конгресса США на Капитолийском холме в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرویس سیاسی سایت «استراتفور» که ارزیابی امنیتی و تحلیلی ارائه می‌دهد در گزارش تحلیلی تازه خود تحت عنوان «پیش‌بینی سیاست غیر‌قابل پیش‌بینی ایران» درباره انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو ارزیابی‌ای را انجام داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آفتاب‌‌نیوز- استراتفور در این باره سه پیش‌بینی را انجام داده است: «با حمایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها، حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران بار دیگر پیروز انتخابات خواهد بود و دومین دوره ریاست‌جمهوری خود را نیز طی خواهد کرد. با این وجود، مخالفان محافظه‌کار او تمام تقلای خود را خواهند کرد تا نامزدی که بتواند در درون اردوگاه سیاسی‌شان اتحاد ایجاد کند را بیابند. آنان تمام تلاش خود را برای باخت روحانی انجام خواهند داد. واقعیت آن است که فارغ از آن که چه فردی رییس‌جمهوری بعدی ایران باشد سیاست خارجی آن کشور ثابت باقی می‌ماند و با تغییر و تحول شگرفی مواجه نخواهد شد.»

این سایت می‌افزاید: «هر‌چند سیاست ایران تا حد زیادی غیر‌قابل پیش‌بینی است؛ احتمالا انتخابات ریاست جمهوری ایران پیچیدگی سال‌های گذشته را نخواهد داد. بسیاری از نیروهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران خواستار نوسازی اقتصاد و حضور دوباره ایران در جامعه بین‌المللی را هستند. هر‌چند که رییس‌جمهوری کنونی ایران مردی است که سکانداری این مسیر را برعهده دارد هنوز به طور علنی قصد خود برای نامزدی در انتخابات اعلام نکرده است اما به احتمال زیاد بزودی اعلام می‌کند و علاقه لازم برای تداوم دوره ریاست‌جمهوری‌اش برای یک دوره دیگر را خواهد داشت. البته این مانع از آن نخواهد شد که رقبای محافظه‌کار او از تلاش برای یافتن نامزدی به منظور به چالش کشیدن‌ او دست بردارند.»

از زمانی که روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی به قدرت رسیده است از اصلاحات اقتصادی و آغاز روابط دیپلماتیک و تعامل مجدد با غرب سخن گفته است. او امتیازاتی دارد و برای مثال می‌‌تواند اشاره کند که صادرات نفت پس از لغو تحریم‌ها بدنبال برجام افزایش یافت. همچنین در زمان ریاست‌جمهوری او تورم از ۴۵ درصد به ۸.۷  درصد کاهش یافت. با این حال، نرخ بیکاری در ایران هنوز هم بالاست. ۲۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی هنوز کاری ندارند. با این حال، طبق سنت سال‌های گذشته دشوار و غیر‌معمول است که رییس‌جمهوری در ایران یک دوره‌ای باشد. تنها فردی که در ایران که نتوانست دومین دوره خود را ادامه دهد محمد علی رجایی بود که در سال ۱۹۸۱ تنها چهار هفته پس از آغاز به کارش ترور شد.»

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که محافظه‌کاران سنتی هنوز هم امید به شکست روحانی دارند. دلیل اصلی مخالف آنان با او اختلاف‌نظر دو طرف درباره اصلاحات اجتماعی است. محافظه‌کاران مخالف اصلاحات در عرصه اجتماعی هستند. البته آنان بسیار پراکنده هستند؛ در انتخابات ۲۰۱۳ نیز دیدیم که نتوانستند بین چهار نامزد برای کناره‌گیری و مطرح کردن یک نامزد به اجماع برسند. در آن انتخابات قالیباف مهمترین نامزد اصولگرایان تنها ۱۶.۵ درصد از آرا را کسب کرد در حالی که روحانی ۵۰.۹ درصد آرا را از آن خود کرده بود.»

استراتفور در ادامه اشاره می‌کند که با وجود ائتلاف قدرتمند اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو، شکست دادن روحانی کار دشواری خواهد بود. این سایت در ادامه اشاره می‌کند که اگر آیت‌الله رئیسی متولی استان قدس رضوی با محاسبه وضعیت و برای اجتناب از شکست مقابل اصلاح‌طلبان و میانه‌روها صلاح را بر این ببیند که پیشنهاد نامزدی محافظه‌کاران را نپذیرد، تنها  گزینه باقی‌مانده برای محافظه‌کاران علی لاریجانی خواهد بود اما مشکل محافظه‌کاران اکنون این است که به نظر نمی‌رسد لاریجانی علاقه‌ای به نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشد. او حامی دولت روحانی بوده و به احتمال زیاد در انتخابات پیش‌رو هم از او حمایت می‌کند.»

این سایت در پایان می نویسد اگرچه میان میانه‌روها و محافظه‌کاران سنتی بر سر لزوم پیوستن ایران به اقتصاد جهانی اشتراک‌نظر وحود دارد اما آن دو طیف شدیداً بر سر لزوم یا عدم لزوم اصلاحات اجتماعی با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. استراتفور اشاره می‌کند که روحانی برای داغ‌تر‌شدن فضای انتخاباتی و جلب آرای بیشتر به سوی خود در ماه‌های آینده، درباره اصلاحات اجتماعی و ضرورت آن بیشتر سخن خواهد گفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала