گزارش و تحلیل

ایران خواهان تقویت همکاری دریایی با روسیه است

© Sputnik / Said TsarnaevПрибытие отряда кораблей Военно-морских сил Ирана в порт Махачкалы
Прибытие отряда кораблей Военно-морских сил Ирана в порт Махачкалы - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افق های همکاری روسیه و ایران گسترش می یابند. محسن شیدایی، ناخدا و فرمانده ناوگان کشتی های نظامی ایرانی که با سفر دوستی از مخاچ قلعه بازدید می نماید اظهار نمود که ایران به دنبال تقویت همکاری "خوب و سازنده" دریایی با فدراسیون روسیه است.

به قول ناخدا شیدایی "هدف چنین بازدید، تقویت همکاری مشترک و سازنده و همچنین با تکیه بر تقویت صلح است. افتخار داریم که در شرایط تحریم های تحمیلی تحدیدها را مبدل به امکانات نمودیم".

محسن شیدایی - فرمانده اول در زمان دیدار هیأت ایرانی و روسی - اسپوتنیک ایران
ورود کشتی های نیروهای دریایی ایران به بندر روسیه
کارشناسان روسی و ایرانی در مصاحبه با رادیو Sputnik نظر خود را مبنی بر این که همکاری دریایی را چطور ارزیابی می نمایند پاسخ متفق القول دادند که حوزه همکاری مشترک طرفین در درجه اول دریای خزر خواهد شد.
ولادیسلاو شوریگین، کارشناس نظامی انجمن "ایزبور" و معاون سردبیر روزنامه "زاوترا" خاطر نشان کرد که همکاری مشترک دریایی ایران و روسیه می تواند حد اقل در دو بعد توسعه یابد. بعد اول، برگزاری تمرین و رزمایش های مشترک در خزر و بعد دوم، توسعه عمل بازدید های دوستی ناوگان دو کشور از بنادر یک دیگر. مصاحب مزبور در این مورد می گوید:


"از آنجا که خزر به عنوان حوزه مشترک دریایی، ایران و روسیه را مرتبط می سازد پس بطور کامل آشکار است که همکاری آنها ناگزیر است. ایران و روسیه ادعاهای عرضی و مناطق مناقشه ای ندارند. پس به خوبی می توانیم صلح و آرامش را در منطقه خزر تأمین نماییم. متعاقباً در این موارد، رزمایش و تمرین های مشترک نظامی، گام های مشترک در حوزه حفاظت منابع زیستی و نهایت تماسهای بشردوستانه انجام خواهند شد. چنین اعمال بطور طبیعی می باشند. در جهان هم چنین روابط رواج دارند اگر جانبین، مناطق مناقشه ای و تقابلی ندارند، پیوسته از یک دیگر بازدید می نمایند. در مورد خاص،منظور از بازدید ناوگان دو کشور از بنادر یک دیگر است".


محمود شوری، رئیس مرکز علمی و تحقیقاتی مصلحت بین شورای راهبردی اورآسیا و مخاطب دیگر Sputnik خاطر نشان ساخت که محض همکاری مشترک نزدیک ناوگان های ایران و روسیه می تواند ضامن صلح، ثبات و امنیت در خزر باشد. مفسر مزبور در مصاحبه با رادیو Sputnik می گوید":

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала