نوبخت: گزارش های صدا و سیما سخیف است / پرداختن به نامه احمدی نژاد وقت ما را می‌گیرد

اشتراک
سخنگوی دولت در مورد نامه احمدی‌نژاد به روحانی گفت: انتظار جواب دادن به این نامه نیست، ایشان دست به نامه شدنش به رؤسای جمهور خوب است!

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر- محمدباقر نوبخت امروز در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۵، اظهار داشت: با توجه به اینکه در آخر سال قرار داریم، حتماً اصحاب رسانه انتظار دارند که به عنوان سخنگوی دولت با اعداد و ارقام به جمع‌بندی فعالیت‌های سال گذشته بپردازم.

سخنگوی دولت افزود: البته در عرصه‌های مختلف کشور از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی، خارجی و اقتصادی ان شاءالله در سال آینده یک جلسه ویژه برگزار می‌کنم و گزارش‌های کاملی را منعکس خواهیم کرد.

نوبخت با بیان اینکه بسیاری از نهادها، مجامع و مراجع مختلف کشور به مباحث اقتصادی و معیشت مردم توجه ویژه‌ای دارند، گفت: این توجه قابل تقدیر است، چرا که همه بهبود وضعیت معیشت مردم را جزو مطالباتشان از دولت می‌دانند و ما از همه عزیزانی که سفره مردم را دغدغه خود می‌دانند، تشکر می‌کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به ۲۴ هزار و ۱۳۳ واحد تولیدی کوچک و متوسط نیمه فعال و فعال اعتباری حدود ۱۶ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش تسهیلات داده شده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس آخرین گزارش تا ۲۱ اسفند ماه، حدود ۲۳ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی پرداخت شده و از ۲۱ اسفند ماه تاکنون ۸۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های نیمه تمامی که تا پایان این دولت به پایان خواهد رسید، تخصیص و پرداخت شده است.

نوبخت با بیان اینکه از پاییز ۹۲ تا ۹۵، دو میلیون و ۲۳۲ هزار و ۳۴۶ نفر به جمعیت جویای کار اضافه شدند، گفت: نرخ مشارکت در پاییز ۹۲، ۳۶.۷ درصد بوده است و این میزان در پاییز ۹۵ به ۳۸.۹ درصد رسیده است؛ لذا ۲.۲ درصد نرخ مشارکت در این چهار سال بالا رفته است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در پاییز ۹۲ جمعیت شاغل ۲۰ میلیون و ۸۷۳ هزار نفر بودند که این میزان در پاییز ۹۵ به ۲۲ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۱۶ نفر رسیده‌ است که جمعیت شاغل از پاییز ۹۲ تا ۹۵، یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۸۱۳ نفر افزایش پیدا کرده است.

کیلویی حرف زدن، جواب کارشناسی به آمارهای رسمی دولت نیست

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش نرخ اقتصادی لزوماً باید منجر به افزایش نیروی کار شود، تصریح کرد: خیر، لزوماً نباید نرخ رشد منجر به افزایش نیروی کار شود، تا زمانی که ما در رکود هستیم، تعداد کارکنان باید کم شود.

سخنگوی دولت در واکنش به انتقادهای صورت گرفته به دولت گفت: هیچ اشکالی نیست و منتقدان دولت در هر موضوعی می‌توانند چالش کنند، منتهی وقتی آمار رسمی قانوناً اعلام می‌شود، همین‌جوری کلی گفتن که نیست و القای شبهه، چیزی را حل نمی‌کند.

وی اظهار داشت: وقتی می‌گوییم «رشد اقتصادی» این عدد است، می‌توانیم سؤال کنیم این عدد محصول کدام اقدام است و ما هم باید آمار، عدد و رقم بگوییم، همین‌طوری کلی و کیلویی حرف زدن که به نظر نمی‌رسد چنین عددی باشد، این حرف‌ها جواب عملی و کارشناسی نسبت به آمارهای رسمی دولت نیست.

دست به نامه شدن احمدی نژاد، خوب است

نوبخت در مورد نامه احمدی‌نژاد به روحانی گفت: انتظار جواب دادن به این نامه نیست، ایشان دست به نامه شدنش به رؤسای جمهور خوب است، اما پرداختن به این مسئله وقت ما را می‌گیرد.

سخنگوی دولت همچنین در مورد سفر به ترکیه و بیانیه وزارت خارجه در این خصوص گفت: هیچ منع قانونی وجود ندارد، اما وظیفه نمایندگان ایران در داخل کشور این است که وضعیت داخلی ترکیه را بیان کنند.

وی افزود: امروز تنش‌ها در ترکیه به فرامرزها هم تسری پیدا کرده و با هلندی‌ها و آلمانی‌ها درگیر شده‌اند؛ واقعاً انتظارمان از وزارت خارجه هم همین است که افراد را مطلع کنند.

از نامه امیر کویت به روحانی اطلاعی ندارم

وی در خصوص نامه روحانی به امیر کویت گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم، قبلاً هم فرستاده امیر کویت به ایران آمده بود و بیان داشت که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواهان بهبود روابط با ایران هستند، ایران هم مواضعش مشخص است و حتماً اگر نامه‌ای بوده، در راستای افزایش صلح و ثبات منطقه این مکاتبات صورت گرفته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا ایران طرح خاصی برای منطقه دارد، گفت: درخواست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از ایران، بهبود مناسبات است؛ پاسخ ایران نیز این بوده که ما همیشه علاقه‌مند به صلح و ثبات با کشورهای همسایه بوده‌ایم؛ بنابراین در جلسه نخست، اراده طرفین مطرح شد.

گزارش های صدا و سیما سخیف است؛ جواب کارشناسی، مصاحبه در خیابان نیست!

نوبخت در ادامه با انتقاد از صدا و سیما گفت: این که در یک خیابان چهار نفر را پیدا می کنند و می پرسند آیا رشد اقتصادی را در سفره هایتان احساس می کنید این زیبنده نیست. اگر اعتبارات بیشتری هم می خواهند بروند خرج کنند و این را به مردم درست گزارش کنند.

وی با بیان اینکه این گونه گزارشات سخیف و نادرست است، گفت: البته ممکن است عوام این گونه جمع بندی کنند ولی جواب کارشناسی، مصاحبه با چهار نفر در خیابان نیست.

نوبخت در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: ۱۶ هزار میلیارد تسهیلات داده شده به سفره های مردم رفته و بخشی از این پول ها به کارگران و کشاورزان داده شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان گندم خریداری کردیم، اظهار داشت: در سال ۹۲، این رقم ۴ هزار میلیارد تومان بوده است که این پول مستقیما از سوی دولت به دست کشاورزان رفته است.

نوبخت با انتقاد از آنچه تشکیل یک تیم تخریب سیاسی در صدا و سیما عنوان کرد، گفت: از رئیس محترم رسانه ملی و کارمندان سلیم النفس این رسانه قدردانی می کنم ولی برخی در صدا و سیما این برنامه ها را حساب شده طراحی می کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از صدا و سیما خواهش می کنم وقتی نمی دانند چطور آمار دولت را راستی آزمایی کنند از کارشناسان مختلف بپرسند تا القای شبهه نشود.

وی همچنین در مورد نرخ اقتصادی دولت گفت: برای ۹ ماهه امسال مرکز آمار ایران اعلام کرد درصد رشد اقتصادی کشور ۷.۲ با نفت و ۵ درصد بدون نفت است.

نوبخت اظهار داشت: نسبت به این رشد می توان گفت به تولید و طرح های عمرانی کمک شده است؛ انتظارم از رسانه ملی این است که برود در این باره تحقیق و مستندسازی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала