گزارش و تحلیل

کارشناس علوم سیاسی: در میدان تحریم ها تحمیلی، "روس اوبورن اکسپورت" مانور و تحرک دارد

© Sputnik / Evgeniy Biyatovآمریکا شاید مجبور به لغو تحریم واردات نظامی روسیه شود
آمریکا شاید مجبور به لغو تحریم واردات نظامی روسیه شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، لایحه بودجه پنتاگن که در ضمن منع داد و ستد این نهاد را با شرکت "روس اوبورن اکسپورت" پیشبینی کرده است بتصویب رساند. لایحه بودجه تا اخیر ماه سپتامبر 2017 محاسبه شده است و مصارف نظامی در آن 578 میلیارد دلار مد نظر گرفته شده است. 371 نماینده کنگره طرفدار و 48 نماینده مخالف لایحه بودند.

در لایحه گفته می شود که وزیر دفاع نمیتواند از وجوه تخصیص شده برای قراردادهای "روس اوبورن اکسپورت" استفاده نماید. در لایحه اشاره می شود که تا زمانی که شرکت روسی "تجهیزات هوایی نظامی به دولت سوریه می فروشد و همچنین تا زمانی که نیروهای مسلح روسی در کریمهمستقر اند باید محدودیت اعمال شود".

تحریم های امریکا علیه ایران بدون امضای اوباما تمدید شد - اسپوتنیک ایران
کنگره آمریکا همکاری پنتاگون با شرکت نظامی روسیه را ممنوع کرد
از سوی دیگر اگر رئیس پنتاگن بعد از مشوره با وزیر خارجه و رئیس سرویس ملی به نتیجه ای برسد که چنین همکاری به نفع آمریکا است می تواند این دستور را مورد تغییر قرار دهد. وی همچنین باید کمیته های تخصصی کنگره را معتقد و راضی بسازد.
در "روس اوبورن اکسپورت" تصمیم نمایندگان کنگره را مورد تفسیر قرار داده اظهار نمودند که لایحه، حاوی محدودیت های جدید نیست. به گفته نماینده شرکت، منع همکاری که زمان پیش به اجرا در آمده بود ملغی نشده است.
در شرکت "روس اوبورن اکسپورت" توضیح دادند:"امروز کنگره برنامه تخصیص پنتاگن تا پاییز 2017 را تصویب کرد و این تحریم ها را از بابت دقیق تر بودن به خاطر آوردند و گنجانیدند".
ایوان کونوالف، رئیس مرکز اقتران راهبردی و کارشناس علوم سیاسی و نظامی در مصاحبه با رادیو Sputnik ابراز نظر کرد که از منع همکاری با "روس اوبورن اکسپورت" خود ایالات متحده آمریکا صدمه می بینند. مفسر مزبور در این مورد می گوید:


" در ماه دسامبر سال گذشته ایالات متحده آمریکا یک نوع نرمش نسبت به "روس اوبورن اکسپورت" نشان دادند و با خرید تجهیزات ویژه دیجیتالی که در چارچوب عملی ساختن قرارداد فضای باز به کار برده می شود مخالفتی نکردند. ولی در مجموع تحریم ها اعمال می شوند. با وجود آن پنتاگن از خرید بالگردهای MI-17 که به آنها در افغانستان خیلی احتیاج است صرف نظر نمی کند. و اگر امروز دستگاه اعمال تحریم ها کار خود را ادامه کند، در واقع طرف مقابل می بازد. ما چیزی از دست نمی دهیم".


علاوه بر این مفسر مزبور متقاعد است که روسیه می توانست به تحریمهای متقابل دست بزند. مصاحب رادیو در ادامه تحلیل خود می گوید:


"به عنوان تدبیر متقابل روسیه می تواند فروش موتورهای RD-180 برای پرتاب موشک ها توقف نماید. آمریکایان بدیل یا چاره دیگر ندارد. فکر نکنم آنها از موتورهای ما صرف نظر کند چونکه برای طرح ریزی موتور مذکور وجه کم تخصیص شده و علاوه از این برنامه ریزی می شود این موتورها را در سال 2019 بسازد. ولی این فقط برنامه ریزی است در واقع تا سال 2019 چه خواهد شد معلوم نیست. مگر ممکن است برنامه توسعه فضایی را توقف نمود؟ پس این، همین میدان برای مانور و تحرک "روس اوبورن اکسپورت" است".


به عقیده کارشناس مزبور بازی بزرگ در ایالات متحده آمریکا ادامه دارد. مفسر رادیو Sputnik در ادامه تحلیل خود می گوید:


"در میدان داخلی ایالات متحده آمریکا بازی بزرگ جریان دارد. از یک طرف دونالد ترامپ با دشواری تیم کاخ سفید را عیار می سازد و از سوی دیگر قوه مقننه آمریکایی برای ترامپ موانه ایجاد می نماید. توجه فرمایید که چندی پیش ترامپ معضله جدی را مربوط به F-35 ،جنگنده نصل پنجم بطور عجیب حل نمود. وی فقط تولید کنندگان هواپیما را تحت فشار گذاشته و درخواست کاهش قیمت نمود و آنها در برابر خواسته اش تعظیم کردند. با "روس اوبورن اکسپورت" هم تغریبا چنین وضع است. زمانی که واجب و ضروری باشد کنگره قصاص خود را می گیرد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала