گزارش و تحلیل

تاب و تلاش قاهره در جهت از سرگرفتن پروازهای گردشگری

© REUTERS / Amr Abdallah DalshТуристы фотографируются на фоне Сфинкса в окраинах Каира, Египет
Туристы фотографируются на фоне Сфинкса в окраинах Каира, Египет - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو و قاهره گام های جدید برای از سر گرفتن پروازهای گردشگری می زنند. والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه در ملاقات با مقامات مصری اظهار نمود که کارهای چشمگیر برای تطبیق برنامه مشترک در جهت تأمین امنیت در فرودگاه های مصری صورت گرقته و بیش از 90% حجم این برنامه محقق یافته است.

به قول خانم ماتوینکو، روسیه در انتظار پیام از مصر مبنی بر اجرا کردن چهار مورد درخواستی اخیر برنامه مذکور است. بعد از اعمال آن، گروه کارشناسان روسی عازم مصر شده و فرجام نهایی را صادر خواهند کرد. رئیس شورای فدراسیون روسیه تأکید نمود که بعد از بزرگترین سانحه هوایی در تاریخ کشور، مسکو دیگر نمی تواند به خود اجازه بدهد حتی از مسایل کوچک بخش امنیت پروازها و مسافرین چشمپوشی نماید.
هئیت شورای فدراسیون روسیه در راس یکی از روسای قوۀ مقننه کشور بعد از ده سال با سفر رسمی از مصر بازدید می نماید. در جریان مذاکرات طرفین آمادگی همکاری در مسایل تقابل با تروریسم و بخش گردشگری تأیید نمودند.
در ماه نوامبر 2015 خط هوایی بین روسیه و مصر توقف شده بود. چنین تصمیم را فدراسیون روسیه بعد از سانحه هواپیمای شرکت روسی "کوگالیم ایر" بر فراض سینا که در حال پرواز از شرم الشیخ به سن پترزبورگ بود گرفته شده است. در هواپیما 227 مسافر و هفت عضو خدمه بودند، همه به هلاکت رسیدند.
متعاقبا سرویس امنیتی فدرال روسیه سانحه مذکور را عمل تروریستی عنوان کرد. تحقیقات در این مورد هنوز ادامه دارد. برای تجدید خط هوایی، روسیه به عنوان شرط، مطالبه تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه های مصری شد.
به قول ولادیمیر جاباروف، معاون اول رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور بین المللی، جزئیات چهار مورد اخیر با مدّ نظر گرفتن موضوع امنیتی فاش نمی شوند. مصاحب مزبور در این مورد می گوید:


"حین ملاقات با جناب عبدل فتاح سعید السیسی، رئیس جمهور مصر تقاضا شده است برای جلوگیری از رساندن اطلاعات به تروریست ها جزئیات برنامه فاش نشود و این هم به نفع امنیت است. جزئیات مذکور به زودی محقق خواهند یافت".


به گفته سناتور روسی، کارها طبق برنامه پیش می روند. قاهره با اجرای برنامه در جهت تأمین امنیت در فرودگاه ها تأخیر نمی نماید. مفسر مزبور در ادامه مصاحبه می گوید:


"تأخیر قاهره در این مورد مشاهده نمی شود برعکس مقامات مصری خیلی تلاش به خرج می دهند. ملاقات ها در مصر در همه سطوح ، هم با رئیس مجلس، هم با نخست وزیر و هم با رئیس جمهور کشور، بیانگر علاقمندی شدید در جهت هر چه زودتر دو باره بخشیدن حیات به پروازهای دائمی بین دو کشور می باشند. و من بعید نمی دانم که تا اخیر ماه موارد فوق حل خواهند شد. جزئیات ناچیز و امضاء کردن صورت جلسه مانده است".


مفسر مزبور تأکید کرد که در امنیت اتباع روسی تردید جزئی هم نباید باشد. در بخش اخیر مصاحبه مفسر مزبور می گوید:


"بعضی مقامات رسمی در مصر می گفتند که هواپیماهای شرکتهای بین المللی به مصر پرواز می کنند. اما واقعیت این است که کشور روسیه و اتباع اش،هدفی برای تروریست های بین المللی و داعش است چونکه در واقع روسیه به تنهایی در مقابل آنها قرار گرفته است. به این خاطر،اینجا باید برخورد خاص باشد. برای پیشگیری آسیب جبران ناپذیر باید جلو کوچکترین خطا رفتن گرقته شود. در امنیت اتباع روسی تردید و شک جزئی هم نباید باشد".

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала