گزارش و تحلیل

نظر کارشناس: تحقیقات فتل سفیر فدراسیون روسیه در ترکیه امکان دارد جنبه سرّی داشته باشد

© REUTERS / Uğur KavasRusya'nın Ankara Büyükelçisi Andrey Karlov
Rusya'nın Ankara Büyükelçisi Andrey Karlov - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه Hurriyet با استناد به منبع ای در مراجه انتظامی اعلام کرد که خانم اتباع روسی که گمان می شود با مِولوت آلتینتاش، قاتل آندری کارلوف، سفیر روسی در ترکیه در ارتباط بود، در پایتخت ترکیه بازداشت شده است.

گزارش می شود که نام خانم بازداشت شده روسی کاترین و وی سی و سه ساله است. بازپرسان شک و شبهه دارند که خانم مذکور با قاتل ترکی تماس های تلفنی داشته و همچنین از طریق WhatsApp به یک دیگر پیام می فرستادند.
خبرنگاران همچنین ادعا دارند که خانم مذکور به سازمان دهی خدمات جنسی در هتل های پنج ستاره آنکارا ارتباط دارد.
از طرف سفارت روسیه در ترکیه درخواست اطلاعات از توقیف خانم مذکور شده است. ولی تا به حال طرف ترکی اطلاعاتی به سفارت ارائه نکرده است.
سفیر آندری کارلوف مورخ 19 دسامبر طی سخنرانی در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس به عنوان "روسیه از دیده گردشگر، از شهر کالینینگراد تا استان کامچاتکا" به قتل رسید. طبق گزارش مقامات ترکی، عمل تروریستی را مِولوت آلتینتاش، کارمند پولیس انجام داده و در همین محل توسط کارمندان امنیتی کشته شد. مطابق ماده "عمل تروریسم بین المللی" کمیته بازرسی روسیه پرونده جنایی را گشوده است. در حال حاضر پرونده فتل سفیر روسی توسط گروه مشترک کارشناسان روسی و ترکی تحت بررسی است.
بوگدان بِزپالکو، عضو شورای روابط قومی نزد ریاست جمهوری و کارشناس علوم سیاسی در مصاحبه با رادیو Sputnik خاطر نشان نمود که طبق داده های سرویس امنیتی فدرال، دو هزار و چهار صد اتباع روسی شامل گروهک تروریستی داعش می باشند. مفسر مزبور در این مورد می گوید:


"جای تعجب نیست که در میان آنها همدستان قاتل سفیر هستند. و حتماً نیست که آنها از مناطق نفوذ اسلام باشند مثلا قصه فراموش نشدنی خانم واروارا کارائولوا که دانشجوی دانشگاه موسکو بوده و هیچ ربطی به اسلام یا رابطۀ با اقلیت قومی یا نژادی نداشت. ولی با این حال قصد داشت عضو داعش شود و به گمان زیاد از وی هم می توانستند در چنین عمل سوءاستفاده نمایند".


به نظر مصاحب مزبور، قتل آندری کارلوف، سفیر روسیه ممکن است در شرایط معین عیان و فاش شود. مفسر مزبور در ادامه تحلیل خود می گوید:


"بعد از سوءقصد دیگر آشکار بود که عملی ساختن چنین قتل بدون مشارکت گروه یا دستگاه امنیت مثلا پولیس ترکی ناممکن بود. بدیهی است که افشای راز قتل تدریجاً شروع می شود. اگر قتل سفیر به گروه های تروریستی ارتباط می گیرد، جنایت مذکور ممکن است به زودی عیان شود. ولی اگر در این عمل دستگاه امنیت از جمله کشورهای پرقدرت غربی شریک است در آن صورت به احتمال زیاد تحقیقات پرونده در سطح کارمندان متوسط اداره توقف و رد آن نایاب شده و راز آن محفوظ خواهد ماند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала