گزارش و تحلیل

آغاز عصر انسان

© Photo / Roscosmos/Yuri Malenchenkoسیاره زمین
سیاره زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمین شناسان ثابت کردند که عصر انسان روی زمین آغاز شده است.

 به گزارش « اسپوتنیک» با استناد به مقاله منتشره در  مجله American Mineralogist ، زمین شناسان با استناد به کشف 200  ماده معدنی گوناگون که انسان در شکلگیری آن ها  شرکت مستقیم داشت،  آغاز آنتروپوسین « عصر انسان » روی سیاره زمین را اعلام کردند.

روبرت هازِن  از موسسه  علمی « کارنِگی»  واشنگتن  در این خصوص گفت: «  در بین بیش از 5 هزار  ماده معدنی زمین ، 208  نوع وجود دارد  که بطور مستقیم یا غیر مستقیم از اواسط  دهه 1700 توسط انسان ساخته شده اند.  به عقیده ما، هم اکنون دیگر انواع « مواد آنتروپوژنی»  با همان سرعت در  حال  شکلگیری است.  مطابق با  شاخص های زمین شناسی  250 سال  در مقایسه با  شکلگیری انواع  مواد معدنی در گذشته مثل یک چشم برهم زدن  است».متخصصان زیست شناس، محیط زیست  و  دیگر رشته های علوم طبیعی  بیش از نیم قرن است  که در باره  فرا رسیدن  عصر « آنتروپوسین» صحبت می کنند  که عصر جدید  زمین شناسی و  تاریخی است  که «حکمفرمایی انسان» بر زمین آغاز می شود. بحث های زیادی در این خصوص پیش کشیده می شود  که بر  تسریع آهنگ انقراض جانوران  و  تغییرات  ناچار در اکو سیستم  استوار است  که فعالیت انسان موجب آن شده است.

اینگونه ایده ها از طرف  زمین  شناسان رد شده است که معتقدند  این نوع روند ها  می توانند تأثیر آشکاری بر  مواد معدنی زمین  بگذارند و قادرند اطلاعاتی در اختیار نسل های بعدی انسان و یا  مسافران فضایی  بگذارند که گویای آن است  در این دوره زمانی عصر جدید مرتبط با   تکامل تمدن انسان بروز کرده است.

زمین شناسان از دو معیار  فرمال برای  تقسیم بندی  دوران تاریخی استفاده می کنند- وجود  اثرات آشکار  درازمدت و  تغییرات دراز مدت  در  مواد معدنی این دوران  و اثرات  تغییرات سریع و کوتاه مدت  جهانی.

نمونه آشکار  این ایده رسوبات بین  دوران کرتاسه و سنوزوئیک است  که اثرات  سقوط شهاب سنگ را در خود حفظ کرده است که باعث نابودی  دایناسورها  و تغییرات در  اقلیم سیاره زمین شد.  زمین شناسان این نوع  مواد لایه ای  را  که نشان تغییر  دوران است  « میخ های طلایی» می نامند  و آن ها را شبیه  چوب های سمبولیکی  می دانند  که شرکت های بزرگ صنعتی  قرن 19  هنگام آغاز  ساخت خطوط جدید راه آهن در زمین  فرو می کردند.

 هایزن  و همکاران وی  « یک مشت» از این میخ ها را پیدا کردند  که طی مدت زمان کوتاهی  شکل گرفتند  و در رسوبات  دوران  ما حفظ شده اند. متخصصان با مطالعه و بررسی  انواع مواد معدنی در بستر  دریای مدیترانه  و  معادن کانادا و  دیگر اقصی و نقاط جهان که انسان در آنجا« صاحب خانه» بود، به این نتیجه رسیدند.

 جاویدان بودن انسان

 بر طبق کشفیات متخصصان، انسان در سه قرن گذشته، جایگذاری  اثرات  خود در « دستنوشته های زمین شناسی» را در زمان  اولین  انقلاب صنعتی  آغاز کرد.  انسان در آن زمان به  ساخت انواع  ترکیبات مصنوعی  و موادی دست زد که در طبیعت وجود ندارند.

سیمان یکی از آنهاست-  فضولات  معادن مس و دیگر مواد معدنی که در داخل آن ها  انواع کریستال ها  و ساختار ها شکل می گیرد  و دیگر  محصولات « مستقیم»  ناشی از فعالیت انسان.

بعلاوه دانشمندان اثرات « غیر مستقیم»  زمین شناسی  انسان را  کشف کردند — لایه های رسوبی  مواد دریایی  که در نتیجه  غرق شدن  کشتی ها و قرار گرفتن بدنه فلزی کشتی ها در  بستر دریا  شکل گرفته است، گوی های درخشان در  معادن اورانیوم  که در نتیجه  کوندنسانت  آب   روی دیوارهای آن ها شکل گرفته است  و غنی سازی اورانیوم  و  محصولات  از بین بردن آن.

جالب ترین  نمونه که  هایزن و همکارانش از آن نام بردند — ماده معدنی « تینونکولیت» است  که در نتیحه تعامل مدفوع پرندگان  و  متان داغ  و دی اکسید کربن و دیگر گاز های گرم  درست شده است.  این ماده در کوزباس و در  گوشه داغ  معدنی در « کوپیسک» روسیه  و همچنین در « راسومچور» در  شبه جزیره  « کولسک» پیدا شد.

تمام  این نمونه ها  به عقیده نویسندگان مقاله، گویای آن است  که  دوره  « آنتروپوسین»  واقعا آغاز شده است  و اینکه نسل های آینده و یا «مهمانان» فضایی  از دیگر سیارات  خواهند توانست آثار  آن را   در پوسته هسته زمین پیدا کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала