دیپلمات روس: کسی در لیبی از حضور روسیه ناراضی نیست

© AFP 2023 / Abdullah DomaВид на ливийский город Бенгази
Вид на ливийский город Бенгази - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو برای همکاری با هر دو گروه در لیبی و جستجوی راه حل های مورد تایید دو طرف و فراهم آوردن شرایط توسعه باثبات کشور آماده می شود.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طی هفته گذشته با فائض سَرراج نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی و رییس شورای ریاست جمهوری این کشور در مسکو دیدار و گفتگو کرد.

در جریان این مذاکرات وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد که مسکو اصرار دارد بحران لیبی باید به واسطه مردم این کشور و تنها از طریق گفتگو حل و فصل شود.

رییس  دولت وحدت ملی لیبی نیز به نوبه خود گفته است که لیبی قصد دارد با روسیه در حوزه های سیاسی، اقتصادی و نظامی گفتگو کند. وی از شرکای خارجی کشور برای غلبه بر مشکلات موجود درخواست کمک کرد.

فائز سراج در ادامه گفت: «ما اطمینان داریم که با توجه به ارتباطات روسیه با طرفین مختلف درگیری ها در لیبی، می تواند نقش مهمی در این پروسه ایفا کند».

در حال حاضر دو حکومت در شرق و غرب کشور به طور موازی حضور دارند؛ در شرق کشور شهر طبروق با پارلمان منتخب مردم و در غرب کشور حکومت طرابلس با حمایت سازمان ملل متحد و اروپا به رهبری فائز سراج. مقامات طبروق مستقل از طرابلس با ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر همکاری داشته و با اسلام گرایان در حال مبارزه هستند.

خلیفه حفتر این اواخر چندین مرتبه به مسکو سفر کرده است. در ماه ژانویه 2017 لف دنگوف از سوی دومای دولتی و وزارت امور خارجه روسیه ضمن گفتگو با رادیو اسپوتنیک درباره تلاش های مسکو برای حل و فصل صلح آمیز درگیری های لیبی توضیحاتی داد.

وی می گوید: «من از سال 2008 و تا پیش از سرنگونی قذافی  و حتی وقوع انقلاب در لیبی بودم. سرنوشت اینطور بود که آن زمان با مردمی آشنا شدم که امروز بازیگران اصلی جنبش های سیاسی در لیبی هستند. آن زمان من هیاتی متشکل از پسر خلیفه حفتر فرمانده کنونی نیروهای ارتش لیبی و مشاور اول نظامی او را به روسیه آوردم. این ماجرا به سال 2015 مربوط می شود. پس از آن، تماس ها بین حفتر و مسکو بیشتر شد. او دو مرتبه به مسکو آمده و با سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه ملاقات داشت. در این ملاقات ها موضوعات مختلفی را به بحث و بررسی گذاشتند، به همین خاطر من توانستم با فائز سرراج رییس دولت وحدت ملی گفتگو کنم. با کمک مستقیم وی در آن زمان، سه دریابان بازداشت شده آزاد شدند. به اعتقاد من او سیاستمدار قابلی است. سفر او به روسیه برای ما اهمیت زیادی دارد، زیرا روسیه موافق ارتباط با بازیگران کلیدی در راستای حل و فصل اختلافات در لیبی است. بر همین اساس من این دیدار را مثبت ارزیابی می کنم».

به گفته وی، همه بازیگران کلیدی در لیبی امروز خواستار مشارکت و حضور روسیه در حل و فصل اوضاع هستند. وی در ادامه توضیح می دهد: «لیبی امروز به حمایت مستقیم روسیه نیاز دارد، زیرا همه متوجه این قضیه هستند که روسیه مواضع خود را در مدیترانه تقویت می کند. پس از سناریوی سوریه همه متوجه شدند که روسیه مواضع ژئوپولتیک خود را تقویت می کند و یکی از طرفین کلیدی گفتگوها است. قاعدتا، واکنش همه نمایندگان حکومت به این مساله روشن است. آنها می خواهند که روسیه را سمت خود نگه دارند، هم حفتر و هم سراج خواهان حمایت روسیه هستند و حتی نمایندگان گروه های قومی نیز به حمایت روسیه نیاز دارند. ما و آنها چندی پیش ملاقات کردیم. آنها می گفتند که به حمایت روسیه نیاز شدیدی دارند. در ماه ژانویه نیز سفری به شهر میسورات داشتیم. بازیگران مهمی در این شهر حضور دارد. آنها عملیات انهدام داعش در شهر سیرت را سازماندهی کردند و جالب این است که هنگام گفتگو با یکی از فرماندهان جنگی در شهر میسورات، او توضح داد به چه علت گفتگو با روسیه امروز تا این اندازه موفقیت آمیز است. زیرا هیچ خونی به دست روسیه در این کشور ریخته نشده است، امروز در جنوب لیبی و در بین قبایل این منطقه، در غرب و شرق کشور هیچ کس نیست که بگوید به روسیه نیاز نیست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала